View Single Post
By nature
LoOzR's Avatar
849
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Nei, alle gjør ikke det, som TheFatNorseman sier.
Vis hele sitatet...
Istedet for å kverulere kan du tenke litt selv.

Så alle varer som ikke er laget i norge er av dårlig kvalitet? Er det derfor oster fra bl.a. frankrike er så elendige? Skal ikke en forbruker selv kunne velge hva slags varer han vil kjøpe, etter kvalitet og pris, sånn som man kan på stort sett alt annet som eksisterer?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener ikke at all import er av dårlig kvalitet. Men hvis du sammenlinger denne flotte importosten din fra Frankrike, hvilket prisnivå har den i forhold til norske oster? Og poenget mitt er at jeg vil veldig gjerne kunne kjøpe norske produkter i butikken, istedet for bare franske oster.

De eneste landa som "klarer seg selv" som du sier, er land med filosofi alà Nord-Korea. Du ser jo hvordan det går. Hvis alle produserer alt der det er mest effektivt og handler fritt med hverandre hadde vi ikke endt opp med mangler. Om vi hadde hatt fri import på jordbruksvarer hadde det ikke vært mulig for noen å sørge for at vi ikke har brød til 17. mai, det hadde ikke vært mulig med en smørkrise. Det hadde sørget for at alle, i størst mulig grad, hadde hatt tilgang på de produktene de trenger.
Vis hele sitatet...
Nå mener jeg virkelig ikke at vi skal lukke landet vårt, og ikke importere/eksportere noe som helst. Det har jeg heller ikke gitt uttrykk for. Og helt ærlig så må jeg si at brød/smør-"krisa" har vært fryktelig opphausa, har du lidd noen stor nød?

Og hva er det du snakker om, "sko oss på at andre land ikke er velferdsland"? Tror du u-land tjener på at vi nekter å kjøpe varene deres? Mener du at det er utnytting å handle jordbruksprodukter fra bønder i andre land?
Vis hele sitatet...
Neida, jeg sier ikke at vi ikke skal handle med u-land, men å utnytte dem blir heller ikke riktig. Norge kunne sikkert vært flinkere med å handle med u-land, uten at jeg har noen kunnskap på området.

Jeg synes det er dumt at bøndene krever at vi pumper penger inn i noe som ikke er levedyktig, noe som er svært usolidarisk, og ikke minst miljøfiendtlig.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser innlegget til znerk så forstår du kanskje bedre.

Og jeg må si at jeg er meget glad for å kunne spise brød med ost på og drikke melk til. Jeg synes ikke det er for dyrt selv om jeg ikke har mer penger enn jeg trenger.