View Single Post
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
At du drar inn skattebetalernes penger i dette bildet, tyder på at du ikke kjenner til sykelønnsordningens regler. Det er arbeidsgiver som drar lasset de første 16 dagene - i alle tilfeller bortsett fra der kroniske sykdommer medfører en urimelig belastning for arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner sykemeldingsordningen og reglene relativt godt, og kjenner selvsagt til arbeidsgiverperioden Dersom du leser det jeg skriver igjen ser du at jeg skriver "Personlig må jeg si jeg synes det er uetisk av en person å forsøke å få arbeidsgiver og det offentlige, og dermed skattebetalerne, til å betale lønnen hans [...]."

TS spesifiserte ikke lengden på sykemeldingen, men dersom han ønsket sykemelding i lengre deler av oppsigelsesperioden er det ikke usannsynlig at et slikt tidsrom ville overstige 16 dager. Forøvrig kan jeg ikke se at det burde være noen større skilnad i det etiske aspektet bak om det er arbeidsgiver eller skattebetalere som lønner TS i sykemeldingsperioden, særlig dersom det er en mindre bedrift hvor slike kostnader kan ha en større innvirkning.

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Dersom det er forhold som tilsier at en kortere sykemelding vil være forebyggende mot lengre tids sykdom, tror jeg neppe legen ville få suspensjoner.
Vis hele sitatet...
For det første er jeg interessert i om du kjenner til noen hjemmel for å sykemelde forebyggende dersom det ikke foreligger noen sykdom som gir nedsettelse i arbeidsevne? Dersom det ikke er det er det et klart brudd på reglene om sykemelding. Som jeg skrev er det på miste sykemeldingsrettigheter en av de ytterste konsekvensene for en lege som misbruker ordningen, og det er selvsagt ikke sannsynlig at en lege vil miste den grunnet et enkelttilfelle av en slik art det er snakk om her.

For det annet er jeg uenig med deg i at en sykemelding over kortere tid ved et samlivsbrudd er forebyggende mot lengre tids sykdom, gitt at personen ikke viser klare depressive symptomer eller liknende. Samlivsbrudd er riktignok belastende for mange, men de aller fleste kommer seg gjennom dette uten å utvikle noen sykdom, ihvertfall av lengre tids varighet. Har du dokumentasjon på at det trengs forebyggende sykemelding ved samlivsbrudd for å hindre "lengre tids sykdom", eller er det bare noe du dikter opp?