View Single Post
Her er en vitenskapelig artikkel om emnet, den er fire sider lang så overkommelig for de fleste, men for å fremme diskusjonen tillater jeg meg å oppsumere litt mer detaljert enn hva som kommer fram i abstract-et.
Har fjernet kildehenvisningene i teksten så det blir lettere å lese.

The Psychology of Conspiracy Theories

Forskerne forsøker å forstå hva som motiverer folk til å tro på konspirasjonsteorier, og kommer fram til tre hovedgrupper med motiver.




1. Epistemiske motiver (epsiteme: gresk for viten)
Epistemiske motiver er ønske om å vite, i artikkelen nevner de
epistemic motives that causal explanations may serve include slaking curiosity when information is unavailable, reducing uncertainty and bewilderment when available information is conflicting, finding meaning when events seem random, and defending beliefs from disconfirmation.
Vis hele sitatet...
Det er forøvrig dette poenget Antimatter08 er inne på her:
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Mennesker har også grunnleggende sett ett behov for å forklare å forstå. Derfor konstruerer vi skapelses fortellinger og luller oss inn i drømmer om evig liv i himmelen.
Vis hele sitatet...
Legger dessuten til at de hevder at
extreme and entrenched attitude positions are associated with conspiracy beliefs
Vis hele sitatet...
men dette blir en anelse nyansert etterpå.




2. Eksistensielle motiver Beskytte egen eksistens

people who lack instrumental control may be afforded some
compensatory sense of control by conspiracy theories, because they offer them the opportunity to reject official narratives and feel that they possess an alternative account.
Vis hele sitatet...
Dette poenget dukker til en viss grad opp i denne posten:
Sitat av subscribe Vis innlegg
Alle jeg har møtt på av dette slaget er enten samfunnstapere eller kommer fra dysfunksjonelle familier.
Vis hele sitatet...
Men kan forøvrig sies å overlappe med den siste kategorien av motiver.




3.Sosiale motiver ønske om å være del av en gruppe.

Scholars have suggested that conspiracy theories valorize the self and the in-group by allowing blame for negative outcomes to be attributed to others. Thus, they may help to uphold the image of the self and the in-group as competent and moral but as sabotaged by powerful and unscrupulous others. If this is the case, we can expect conspiracy theories to be particularly appealing to people who find the positive image of their self or in-group to be threatened.[...] Research generally supports this expectation.
Vis hele sitatet...
Se særlig

Members of groups who have objectively low (vs. high) status because [...] income are more likely to endorse conspiracy theories.
Vis hele sitatet...
Noe Pensj2020 åpenbart har erfart:
Sitat av Pensj2020 Vis innlegg

Nazistiske grupperinger (og alle andre sære miljøer) tiltrekker seg nok samme type folk. Samfunnstapere og misfits. !
Vis hele sitatet...
Se dessuten

these findings suggest that conspiracy theories may be recruited defensively, to relieve the self or in-group from a sense of culpability for their disadvantaged position. In keeping with this defensive motivation, conspiracy belief is associated with narcissism—an inflated view of oneself that requires external validation and is linked to paranoid ideation. Conspiracy belief is also predicted by collective narcissism, a belief in the in-group’s greatness paired with a belief that other people do not appreciate it enough. Groups who feel that they have been victimized are more likely to endorse conspiracy theories about powerful out-groups
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke akkurat det subscribe mente her
Sitat av subscribe Vis innlegg
Jeg har alltid tolket konspirasjonsteorier som en slags narsissisme..
Vis hele sitatet...
men i samme gate.


Jeg er forøvrig av den oppfatning at en psykologisk forklaring på fenomenet er nødvendig, men ikke tilstrekkelig. Som flere i denne tråden, og forskerne jeg har sitert sier
history has repeatedly shown that corporate and political elites do conspire against public interests. Conspiracy theories play an important role in bringing their misdeeds into the light.
Vis hele sitatet...
Det går en veldig tynn linje mellom å ha et åpent sinn og kraniebrudd, og det er ikke alltid like lett å skille de to, men en slik "gyllen middelvei" tilbyr ikke noe skikkelig svar på hvordan man skal forholde seg til denslags, og jeg tror helt ærlig ikke det er mulig å komme så mye lenger enn det.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. september 2018 kl. 23:16. Grunn: fiksa quote-tag