View Single Post
Sitat av luni Vis innlegg
Av natur, ja... jeg tror nok dette skyldes at selv etter den nærmest evigvarende ammeperioden så har kvinner i gjennomsnitt noe tynnere fingre enn menn, hvilket gjør dem bedre rustet til å sanke bær, hvilket var veldig viktig i gamle dager, altså steinalderen. Genene våre har følgelig tilpasset seg disse fingerstørrelsene, slik at menn i dag finner det naturlig å holde på med grovarbeid som IT mens kvinnene sanker fine ting som sykepleierjobber og negllakk.

Eller har noen andre evolusjonsteorier å komme med?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke mye om emnet, men jeg ville blitt overasket om det ikke var noen psykologiske forskjeller mellom menn og kvinner som et resultat av forskjellige arbeidsoppgaver igjennom vår tid her på jorden. Er psyken vår gitt et frikort for evolusjonistisk påvirkning? Det er jo helt klart at menn og kvinner har utviklet seg forskjellig fysisk, så hvorfor ikke psykisk også?

At dette skal være et argument for at kvinner skal gå hjemme å lage mat, det forstår jeg derimot ikke. Det er jo helt klart at begge kjønn like fint tilpasser seg hverandres oppgaver. Men man kan vel ikke avblåse at på enkelte områder har det ene kjønnet biologiske fordeler over det andre, om det så måtte være tykke fingre eller et omsorgsfullt sinn?
Sist endret av gulunderstrek; 25. september 2010 kl. 04:01.