View Single Post
Sitat av downing Vis innlegg

Det kan godt være at man kan spørre seg hvorvidt båten MS-Torbjørn kunne vært disponert annerledes under terroraksjonen. Det er uansett ikke relevant hvorvidt det var ledere eller medlemmer blant de som var på båten. Eskil Pederesen har rett og slett ikke mandat eller innflytelse som leder nok til å diktere i en sånn situasjon. Hvilken beslutning som ble tatt på båten tilfaller mannskap og passasjerer kollektivt.
.
Vis hele sitatet...
Er enig med deg på alt annet jeg ikke har sitert.
Fra mitt ståsted klarer jeg ikke å argumentere for hvorfor MS Torbjørn ikke ble brukt. Mener det er feigt (helt greit, tror ikke jeg ville ha vært mindre feig selv) og totalt uansvarlig å ikke disponere MS Tørbjørn på en annen måte. Det at MS Torbjørn forlot så mange ungdommer, etterlatt til døden, er for meg direkte sårende å tenke på.

I den optimale situasjonen kunne de ha gått rundt øya opptil flere ganger, med grei avstand fra øya og plukket opp ungdommer. Jeg tror med sikkerhet at avgjørelsen om å svømme til ferga ville ha slått undommene mye tidligere kontra å svømme til fastlandet. Så ja, jeg er sikker å min sak at mange liv kunne vært reddet.

På BBC dokumentaren sier Eskil Pedersen at han ikke husker diskusjonen som foregikk på båten. Jeg respekterer dette men slår tvil rundt det.