View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Du hevder at man ikke kan dele opp kriminalitet etter farge,
og for å bevise dette fremhever du en rekke former for
kriminalitet og linker disse til en spesifikk hudfarge?
Jeg må innrømme at jeg strever litt med å følge logikken din...
Vis hele sitatet...
Ja for det er helt feil å si at det er innvandrere som begår kriminalitet og til og med kriminalitet innenfor den kategorien som diskuteres, altså ungdomskriminalitet, når det ikke er faktum. Det er flust av hvite også og enkeltes behov for å trekke frem at det er innvandrere er både feil og rasistisk.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Drit å dra med rasisme-korte det er så utvanna nå takket være invandrere selv, at det er skikkelig teit å høre det bli brukt i selv banale diskusjoner for tiden..
Om folk er brune gule grønne lilla svarte eller hvite spiller da faan ingen rolle, det mangler oppdragelse når kiddsa dine går ut i gata å raner å slår ned uskyldige folk.
Når podene ikke enser eller tenker selv at det de gjør er galt så er det store mangler i oppdragelse, minst!
Har vært å er fremdeles fattig mann selv, men tanken på å gå ut å la det gå utover uskyldige folk sånn har ALDRI vært en tanke i hue mitt, aldri engang stjælt for å opprettholde rusbruken min selv engang.
Det starter i hjemmet!
Hadde ikke noe gode oppvekstvilkår jeg heller, men jeg visste/kjente uansett forskjell på rett å galt før jeg var 10.
Vis hele sitatet...
Hva konkret er "rasisme-kortet"? At det påpekes at noe rasistisk er rasistisk er bare på sin plass og ikke noe man skal undertrykke bare fordi man ikke er komfortabel med å bli avslørt som en med rasistisk tankegang og holdninger.

Rasisme begrepet er ikke utvanna, det er ingen som kaller noe som ikke er rasistisk for rasisme men fler og fler folk begynner heldigvis å forstå hva rasisme er og at det ikke bare er de holdningene hvor man sier sieg heil i gata og brenner Koranen. Rasisme er mye mer og et holdningsproblem som gjennomsyrer samfunnet. Et samfunnsproblem så normalisert at mange som ikke gidder å reflektere over det ikke engang skjønner eller tør å erkjenne det som rasisme. Det har snudd og derfor hører man mer om rasisme fordi det er mye rasisme og hverdagsrasisme, ikke fordi noen drar et kort og later som.

Debatten om fattigdom og hva mange er tvunget til å gjøre for å overleve er en viktig debatt i seg selv, men det at du ikke var så fattig at du var tvunget til å drive med kriminalitet viser at du hvertfall var mer privilegert enn de som er tvunget til det for å kunne overleve og sammenligningen din blir derfor feil. Man kan ikke sammenligne en kniv og en gaffel og si at begge deler har samme forutsetninger bare fordi begge deler er bestikk.