View Single Post
Ser det begynner å bli en stund siden TS sa noe her, men må få kommentere noe.

Det første du må gjøre er å stoppe å bruke Ritalin. Umiddelbart. De dosene du er oppe i er normalt sett altfor høye. Det er dessuten klinisk bevist at en rolig opptrapping av Ritalin gir mindre fare for bivirkninger, noe som er et poeng dersom det er en medisin du skal gå på i framtida.

Det at du får gjort veldig mye og føler deg klarere med Ritalin er på ingen måte noen sikker måte å diagnostisere ADD på. Ei heller at du synes å ha høy toleranse. ALLE får mer gjort og føler seg klarere med slike stoffer i kroppen. Det er en grunn til at helt vanlige studenter bruker det for å pugge til eksamen, liksom. Det er det disse stoffene gjør.

De symptomene du forklarer kan være ADD, men det er så generelle symptomer at det kan være mye annet. Spesielt lettere depresjon og evt noe angst. Ritalin vil, på kort sikt, kunne hjelpe men på lengre sikt vil det kunne gjøre ting vesentlig verre.

Når det gjelder psykologers plikt til å rapportere misbruk (noe som også gjelder leger), så overdrives denne voldsomt her. De er pålagt å utvise skjønn. At du i en kort periode har misbrukt Ritalin skal ikke føre til noe som helst. Hvis du røyker hasj annenhver helg så vil det heller ikke ha noe å si. Folk som påstår at de har blitt «offer» for slikt har garantert ikke fortalt hele historien. Men hvis du ikke kommer gjennom dagen uten å drikke alkohol, at du starter dagen med en joint eller at du bruker titusener av kroner på kokain for å mestre jobben, så er det noe annet.

Så dra til psykologen du, hvis du ikke alt har gjort det. Og så er det jo ikke slik at du må fortelle Ritalin-historien fullt ut om du er engstelig. Du kan fortelle en lett-variant, at du har ørøvd det ved et par anledninger. Men hvis du fremdeles holder på med det og ikke klarer å slutte, så ville jeg absolutt vært ærlig om det. Om psykologen skulle være av den ekstremt pertentlige typen, så betyr ikke en melding at et du aldri kan få førerkort. Det betyr bare at du ikke kan få det før situasjonen er under kontroll, og det er alle tjent med.

Så, for å svare på spørsmålene dine. Psykologen har taushetsplikt, den kan ikke si noe om deg til andre (om man ikke begynner å blande inn tullete særtilfeller som er omfattet av meldeplikten, feks om du har konkrete planer om å drepe noen eller å kjøre rundt i fylla). Jeg har, personlig, ymse erfaringer med psykologer. Ikke at det er fælt eller skummelt å gå til dem, jeg har bare møtt mye rart. Blant annet en som sovnet hver time. Har rett og slett ikke fått den hjelpen jeg trenger. Men det er det mange som får, jeg er et litt sært tilfelle. Utprøvning av stimulerende midler skjer kun etter at spesialist har satt diagnosen ADHD. Legen må henvise deg til utredning først. Oftest blir man vel henvist til psykiatrien på mer generelt grunnlag, så etter en vurdering ser man om det er holdepunkter for å gjøre en spesifikkk ADHD-utredning. Utredningen består normalt sett av flere timer med intervju, innhenting av komparentopplysninger (foreldre, lærere eller andre som kan fortelle om hvordan du har fungert fra du var liten - de kontakter ingen uten at du har godkjent det), screeningtester for å sjekke om det kan være snakk om noe annet (personlighetsforstyrrelse, depresjon, bipolar lidelse..) og enkelte steder nevropsykologiske tester (tester for impulskontroll, generelle evnetester (IQ) mm). Så det blir litt å snu det på hodet å gå inn i dette med det målet for øyet å skulle prøve ut Ritalin. Du må gå inn i det med målet for øyet å få det bedre. En utredning vil vise om svaret er samtaleterapi, antidepressiva, Ritalin eller noe annet.

Lykke til!

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Hsr ikke lest alt, men ønsker å informere om at behandling med metyl-fenidat altså conserta og ritalin ikke er noen langvarig løsning. (Ny forskning) Dette fordi det mister effekt over tid.
Du handler syntomene på kreditt, da det vil være en periode etter avsluttet medisinbruk hvor kroppen igjen må vende seg tilbake til normalen.
Det er også slik at det er helt normalt å bli fokusert av disse medikamentene også uten ADD eller ADHD.

Hilsen ADHD-diagnosert psykologistudent
Vis hele sitatet...
Har du referanse til denne forskningen? Jeg mistror ikke deg, men er oppriktig interessert i emnet og vet også at det er lite og til dels dårlig forskning på området så jeg ønsker alltid å lese primærkildene selv. Og så er det alltid litt suspekt når en psykologistudent har innvendinger mot medikamentell behandling (Akkurat som det er suspekt når en psykiater hiver seg over reseptblokka etter en halvtimes konsultasjon).
Sist endret av lidran; 26. mars 2018 kl. 23:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.