View Single Post
Trådstarter
19
Sitat av candela Vis innlegg
Det er kjempetrivelig å gå til psykolog. Jeg kan ikke svare sikkert på hvor mye det er lurt å innrømme, men jeg vet man kan bli spurt om hva man har brukt av rusmidler i adhd-utredning, bare fordi spesialisten er interessert i å høre hvilken effekt man hadde. Adhd er riktignok nevrologisk og ikke psykisk, så man kan ikke akkurat bli anklaget for at problemene er selvpåført pga misbruk (i motsetning til f eks depresjon).
Jeg tenkte adhd før jeg leste at du tenkte det selv. 120 mg Ritalin før skolen? Det er mye, en normal hjerne uten toleranse ville neppe fungert særlig bra på den dosen. Du kan jo ta opp med psykologen fordeler og ulemper med å sjekke for den diagnosen, i tilfelle du har det og det i så fall ødelegger for førstegangstjenesten. Kanskje du kan få hjelp til å bestemme hvordan du vil prioritere. Det er ikke noe gøy å få bekreftet diagnoser, men det er veldig fint å kunne få hjelp.
Vis hele sitatet...
Ja, 2 dager etter at jeg prøvde 80mg, prøvde jeg igjen med 40mg først, ingen effekt etter 1 time. Tok 40mg til, ventet 1 time, kjente ingenting og prøvde 120 mg til etter dette og kjente såvitt litt luftigere i hodet men ikke noe fokus eller konsentrasjon som jeg hadde første gangen som jeg letet etter og trengte. Etter den første gangen har jeg aldri hatt et liknende fokus, uten om etter et 1 1/2 ukes pause til når jeg prøvde på skolen. Da fikk jeg fokuset litt men ikke noe veldig spesielt.

Det jeg syns vart merkeligst var hvor mye jeg trengte å ta for å merke det den første gangen.

Kan også nevne at jeg har vært oppe i rundt 5 x 40mg uten å kjenne noe tilstrekkelig. Skjønner jo at det blir litt missbruk og at jeg nok ikke kommer til å ha en slik følelse jeg hadde den første gangen.

Sitat av Carnivore Vis innlegg
Det viktigste er at du ikke forventer at en psykolog skal løse problemene dine, det er din jobb å sørge for det og psykologen kan kun bidra med noen verktøy, fasilitere litt og være en samtalepartner i dette.
Vis hele sitatet...
Dette vet jeg og har tenkt over det. Jeg har selv tenkt mye på nye veier, grunner og stilt meg selv spørsmål som jeg føler har vært viktig for meg hvordan. Og jeg vet at en psykolog er for å snakke ut og kan hjelpe meg med nye spørsmål, og veier for meg.

En annen ting jeg lurer på, hvor lang tid kan eg slik add/adhd-utredning ta?
Sist endret av ChilAs; 8. januar 2017 kl. 21:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.