View Single Post
Sitat av entropi Vis innlegg
Adopsjonsstudier er selvsagt den beste måten å undersøke det på, og i alle fall bedre enn eksempelet ditt med å skille på geografi.... Jeg utelukker ikke at det kan være forskjeller her, men synes det er ganske tynt grunnlag å trekke en slik konklusjon på.
Vis hele sitatet...
Det er mulig jeg forklarte dårlig eksempelet med å skille to populasjoner geografisk en smart og en mindre smart. Hensikten var å illustrere år intellegens er arvelig og ikke bingo. Men nok om det siden det bare synes å forvirre.

Adopsjonsstudier beviser at adoptivbarnas IQ ligner mer på biologiske foreldres enn adoptivforeldre. Uavhengig om det er et smart barn i en mindre smart adoptivfamilie eller motsatt.

Personlig synes jeg dette er så gode forsøk det er mulig å få hva angår å utelukke miljøfaktorer. Du velger å trekke fram mulig rastisk samfunn som en miljøfaktor som kan føre til IQ forskjellene. Da er det på sin plass å påpeke at lignende forskjeller også består selv om det gjelder hvite adoptivbarn hos hvite adoptivforeldre. Ergo er den arvelige faktoren angående IQ er grunnleggende bevist slik at mainstream vitenskap ikke har problemer med å akseptere det.

Det er etter min mening ikke et "tynt" grunnlag. Man bør iallefall gå i seg selv og spørre om det er ens egne holdninger som hindrer en i å akseptere samtlige forskning angående IQ forskjeller på populasjoner som mindre sannsynlig og "tynt".