View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
IQ er arvelig med en faktor på minst 0,75. Det vil si at arv er viktigere enn miljø.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke samme hvor mange ganger du gjentar dette - for IQ-tester på folk som ikke har lært noe mer enn å telle på fingrene gir lite mening. Når du og jeg ser firkanter med mønstre inni seg, så tenker vi matematikk og begynner å bruke dette til å finne ut hvilken figur som er neste i rekken.

Om man kan ta utgangspunkt i at trening i slike metoder og å gjenkjenne mønstre basert på matematikk ikke er noe som ligger sterkt fundamentert i samfunnet, som da vil gjelde de mindre utdannede landene, så vil de gjøre det svakere. Uavhengig av om de kunne gjort det like bra som vestlige, indere eller kinsere gitt treningen som trengs.

Det du driver med er baklengs bevisføring. Du sier at fordi noen gjør det i snitt dårligere på en test idag, så betyr det at samfunnet alltid har ligget bak, fordi man har funnet at IQ er arvelig. Det ser bort ifra all økonomisk-, folkevandrings, og utviklingshistorie gjennom tidene. Et slags "hva mitt argument er backet opp av? Mitt argument".

For å trekke et eksempel fra historien på hvorfor det gir lite mening å føre bevis på denne måten bakover i tid; ifølge din teori, så skulle tyskerne aldri ha blitt noe annet enn en gjeng barbarer, da de ikke kunne matte, filosofi eller andre ting slik romerne i det romerske imperiet(i republikktiden også for den saks skyld) kunne. Vi vet godt at tyskerne i senere tid gruste italienerne, og nå fremstår som de smarte. Disse gruppene mikset så klart noe, men man er ganske dristig om man påstår de to folkegruppene bare byttet territorier for å få dagens situasjon. Om argumentet ditt skulle holde tidens tann burde vi forvente at én rase, folkegruppe eller annen enhetsbetegnelse holdt seg på topp i alle år - uten at man kunne ha andre forklaringer enn at de kun formerte seg med hverandre.

Jeg er ikke med på hylekoret om at det ville vært prinsipielt galt å "rangere" menneskeraser, etnisiteter, eller hvilket enn ord man ønsker å bruke for å beskrive grupper innenfor intelligens - om noe synes jeg det hadde vært veldig veldig interessant. Men da må det være basert på testmetoder og populasjoner fra gruppene som stilte nogenlunde likt kulturelt og sosioøkonomisk. Med tanke på folkevandringen som har skjedd de siste 30 årene, så begynner dette kanskje å bli et gjennomførbart prosjekt. Problemet er bare at jeg ikke tror noen seriøse er villig til å ta i en så giftig problemstilling, for om folk misbruker forskning slik de ofte gjøre (ref. sosialdarwinismen til et visst rike), så er man veldig fort på feil side av historien - og det krever ikke mye å se at denne risikoen her er gigantisk.