View Single Post
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Altså som jeg skrev, så skjønner jeg ikke hvorfor jeg, som en voksen mann, ikke skal ha lov til å kjøpe et par øl etter klokka 2000.

Har de mye mer alkoholproblemer i de landene som dette er lov å kjøpe øl etter klokka 2000? Eller der hvor det er lov å kjøpe øl på bensinstasjon?
Vis hele sitatet...
Det er neppe et vesentlig poeng om grensen er satt kl 19:30 eller kl 20:00, men det er et poeng at begrensning av tilgang gir et betydelig utslag på konsum og siden vi har et uttalt mål om å ha kontroll på konsumet i befolkningen så beholder man ganske streng regulering.

Dette er greit forklart i materialet som er forelagt, men siden det ikke synes å være interesse for å tilegne seg kunnskap kan jeg ta ut et lite avsnitt:

Sitat av FHI
Pris- og tilgjengelighetsregulering
Høye priser på alkohol og begrensninger i tilgjengeligheten er regnet som de mest effektive tiltakene for å dempe alkoholforbruket i befolkningen og derved omfanget av de alkoholrelaterte skadene. Disse er universelle og kostnadseffektive virkemidler [10], som bidrar til å redusere det totale alkoholkonsumet i befolkningen og derved også omfanget av skader og problemer knyttet til alkoholbruk [2]. Disse virkemidlene er vist å ha god effekt også blant unge mennesker [11] og blant alkoholavhengige [12,13]. I artikkelen Priser og avgifter på alkohol ser du hvordan alkoholavgifter og alkoholpriser har utviklet seg i Norge.

Begrensninger i tilgjengeligheten omfatter blant annet regulering av antall salgs- og skjenkesteder og salgs- og skjenketider, og reduksjon av antall salgs- og skjenkesteder og av salgs- og skjenketider er vist å kunne redusere alkoholkonsumet og omfanget av alkoholrelaterte skader [2,10,14], også her til lands [13,15,16]. I Norge forvaltes reguleringen av salgs- og skjenkebevillingene på kommunalt nivå (se artikkelen Salgs- og skjenkebevillinger: kommunenes forvaltning av alkoholloven for mer informasjon).
Vis hele sitatet...
FHI

Det kan godt hende du har grunner til å mene at FHIs påstander er feil. Det kan til og med være at du har rett i så fall, men din argumentasjon så langt virker å være helt ubegrunnet synsing og det som på engelsk kalles "Argument from incredulity" så veldig overbevisende er du ikke.

Har du grunn til å tro at FHI tar feil, og i så fall hvofor?
Sist endret av Cikey; 3. februar 2021 kl. 18:24.