View Single Post
Hvis man nå antar at jorden får besøk av en annen sivilisasjon som har utviklet og behersker så avansert teknologi at de er i stand til å krysse enorme avstander - og at universet på ingen måte er tomt - kan man spørre seg om ikke denne sivilisasjonen ville være noe helt annet enn disse fredelige forskerne man tenker seg at de er med tanke på at de visstnok bare observerer oss fra de flygende farkostene sine.

La oss nå forestille oss et univers fullt av eldgamle sivilisasjoner tilstrekkelig utviklet til at de kan reise rundt og utforske andre solsystemer; ville ikke det ha vært naturlig at to sivilisasjoner møtes iblant - eksempelvis hvert 10.000 år ...? Noe som vil si at en sivilisasjon som har eksistert i én milliard år har hatt ikke mindre enn 100.000 slike besøk. Og hva er sannsynligheten for alle disse hundre tusen besøkende sivilisasjonene ikke har hatt en smule mer krigerske hensikter enn å bare fly rundt og observere?

Poenget er at dersom man forestiller seg ulike sivilisasjoner som utvikler seg uavhengig av hverandre, kan man ikke forutsette at de alle er like fredelige som E.T.; sannsynligheten taler for at noen nødvendigvis må minne mer om de vennlige utenomjordiske gjestene i "Mars Attacks!" - og hva som skjer når to ulike sivilisasjoner konfronterer hverandre, er enkel logikk; skulle tro at indianerne til syvende og sist ikke var så begeistret for de europeiske gudene som slaktet dem.

Et annet spørsmål er hvordan en sivilisasjon i det hele tatt må kunne fungere for å kunne eksistere i et lengre tidsrom uten at den går under som følge av en lokal Adolf eller idealistisk selvmordskandidat; det er bare å se på alle krigene og konfliktene som har funnet sted på denne kloden i løpet av de siste hundre årene. Hvis sivilisasjonen utvikler avansert teknologi, må det da finnes noen som får lyst til å bruke denne fantastiske teknologien til egen vinning. Med mindre de da alle lever i et totalitært system der slike tanker er forbudt, men å forestille seg at et enormt utenomjordisk fengsel som dette diktaturet i praksis ville være likevel klarer å utvikle seg tilstrekkelig til at sivilisasjonen kan eksistere i lang tid og krysse utrolige avstander, er utenfor min fatteevne. Jeg vet at Kamerat Kim etter beste evne forsøker å skape et jordisk paradis for underståttende sine, men jeg har ærlig talt litt vanskelig for å forestille meg at Nord-Korea etter noen millioner års utvikling klarer å oppsøke nabogalaksen vår.

Så spørsmålet man kan stille seg, er hvor sannsynlig det i grunnen er at jorden har hatt eller vil få besøk av fredelige utenomjordiske sivilisasjoner - og hvor sannsynlig det er at denne sivilisasjonen ville vært styrt av en liten, grønn Adolf som ønsket å legge resten av universet under seg.