View Single Post
Sitat av Tøffetom Vis innlegg

....Og det spiller ingen jævla rolle. For vi har fartsgrensen vår; lysets hastighet. Vi vil ikke treffe på, vi vil ikke vite av, og det plager meg så jævlig. Får en sånn guffen følelse når jeg tenker på de fantastiske sivilisasjonene som finnes der ute, bare tenk hvor utrolige vesner og hvor utrolige samfunn....Hvor utrolige kriger..

Avstandene i universet er så store at vi neppe noensinne vil se noe til levende organismer. Men som dere kanskje skjønner; dette er noe jeg har grublet mang en våkenatt på, og mens jeg slår knallhardt i bordet med det ovenstående så er det som kommer nå mine egne hypoteser.

Mennesket har eksistert i et lite lysglimt i kosmos, og de siste partusen årene har vi akselerert stadig fortere mot komplekse maskiner. Evolusjon vil være en forutsetning for intelligent liv, uansett hva eller hvordan, og av intelligens så følger naturligvis en eksponential utvikling gitt at et visst nivå nås (informasjonsfly, vitenskapelig metode, etc).

De skarpeste hodene våre er stort sett enig om en ting; og det er at om noe skal utslette menneskeheten i løpet av de neste par-hundre årene så er det kunstig intelligens i ordets rette forstand. Kanskje vil vi klare å unngå dette, kanskje er det egentlig umulig.

Uansett kan vi trygt konkludere med at det å utvikle en kunstig intelligens kapabel til å videreføre og videreutvikle seg selv som art - det er mulig - og det har skjedd utallige ganger i universets historie. Mens biologiske organismer kan møte sin ende på enda flere måter enn de kan stamme fra, så kan en superutviklet kunstig intelligens fortsette bokstavelig talt i det uendelige. Biologiske vesener dør ut, og har heller ingen incentiv for å bare dra ut i det mørkeste rom. For dem er tid av relevans, strekning betyr noe.

En robot-rase, derimot, kan gjerne reise opp mot lysets hastighet i titusenvis av år for å rekognosere for svermen sin; utrettelig og uten noen tidsbegrensninger.

Det jeg vil frem til er at jeg ikke kan forstå annet enn at om vi mot alle odds skulle bli besøkt av utenomjordiske; ja da er det robotene som kommer.

Awesome teori? Vet
Vis hele sitatet...

Vel, fartsgrensen vår er lysets hastighet, det trenger ikke være fartsgrensen til sivilisasjon x fra Alpha Centauri A, planet 4. Og hvorfor må det være slik at eventuelle besøkende reiser gjennom tid og rom? De kan da like godt reise gjennom dimensjoner og loopholes. Fra kvantefysikken så kjenner vi til at små partikler kan oppholde seg på flere steder på en gang, samt at de på "magisk" vis plutselig kan forflytte seg over relativt store avstander størrelsen tatt i betraktning. Hvorfor skulle ikke en sivilisasjon som potensielt sett kan være 1000 år foran oss i teknisk utvikling kunne klare det samme med store objekter? De kan tilogmed være 1 million foran oss i utvikling, eller 1 milliard.

Hva er kunstig intelligens, og hva er biologisk intelligens? Biologisk intelligens kan vel også være kunstig? Det er like stor sjanse for at vi er et design som at vi ikke er det. Enten et nærmest komplett ferdig design, eller et evolusjonært design programert til å bli det vi er/skal bli. Det kan også være at vi egentlig er et mye mer avansert design enn det vi egentlig er klar over, kanskje vi som mennesker egentlig har muligheten til å skape hva som helst? At vi egentlig er biologiske designere, men at vi på et eller annet tidspunkt ble utsatt for et cataclysmic event som nesten utryddet oss, og som gjorde at vi glemte hva vi egentlig er, hvor vi kommer fra, og hva vi kan.

Ja her er alt mulig.. og det liker jeg