View Single Post
Sitat av Marori Vis innlegg
Er ikke sikker på om du blander Drake equation med Fermi Paradox, så kjapp forklaring på begge (for de som lurer):

DRAKE EQUATION:
http://www.scienceworld.ca/sites/default/files/images/articles/Drake-Equation-def-low-res.jpg
There is considerable disagreement on the values of these parameters, but the 'educated guesses' used by Drake and his colleagues in 1961 were:

R* = 1/year (1 star formed per year, on the average over the life of the galaxy; this was regarded as conservative)
fp = 0.2-0.5 (one fifth to one half of all stars formed will have planets)
ne = 1-5 (stars with planets will have between 1 and 5 planets capable of developing life)
fl = 1 (100% of these planets will develop life)
fi = 1 (100% of which will develop intelligent life)
fc = 0.1-0.2 (10-20% of which will be able to communicate)
L = 1000-100,000,000 years (which will last somewhere between 1000 and 100,000,000 years)
Inserting the above minimum numbers into the equation gives a minimum N of 20. Inserting the maximum numbers gives a maximum of 50,000,000. Drake states that given the uncertainties, the original meeting concluded that N ≈ L, and there were probably between 1000 and 100,000,000 civilizations in the Milky Way galaxy.

FERMI PARADOX:

is the apparent contradiction between high estimates of the probability of the existence of extraterrestrial civilizations, such as in the Drake equation, and the lack of evidence for such civilizations.

Vi slenger også med

THE GREAT FILTER:
The Great Filter theory says that at some point from pre-life to Type III intelligence (inter-solar species), there’s a wall that all or nearly all attempts at life hit. There’s some stage in that long evolutionary process that is extremely unlikely or impossible for life to get beyond.http://28oa9i1t08037ue3m1l0i861.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/05/Great-Filter1.png


Alt dette er jævlig spennende. Det som er sykt irriterende er når folk bare finner på sine egne teorier ut av ingensteder, som "vi har ikke sett noen aliens fordi staten lurer oss". Det pisser så sykt på genier og forskere som sitter og bruker hele livet sitt på å løse disse enorme gåtene som menneskeheten har foran seg. var også derfor jeg nevnte "jorda er flat". fordi det går i samme bane, B.O.B kan se på noe, slenge en teori, og si "100 000 vis av mennesker lyver til oss". Så sitter neil degrasse tyson og klør seg i hodet fordi B.O.B har 'Leveled the playing field' med ting som ikke kan diskuteres rasjonelt. viss NOK mennesker gjør det, så kommer vi ingen vei. Da kan vi alle sitte på rævva og vente på den nye iPhonen vi ikke trenger å lage fordi staten sitter på alien technology. zzzZzzzz
Vis hele sitatet...
Altså dette er jo kjempeenkelt, og jeg forstår ikke hvorfor folk driver å diskuterer disse tingene.

Selvfølgelig er det utallige intelligente livsformer i universet. Ethvert forsøk på å si noe om tettheten av disse derimot; vel for å si det sånn - om noen "forsker" hevder å ha noen god tilnærming på dette med utgangspunkt i forekomst av visse planetprofiler - avskriv forskeren som idiot for evig tid.

Vi har på ingen måte noen som helst forutsetning for å vite hva som skal til for å skape de utallige forskjellige livsgrunnlagene som uansett er der ute. Ei heller har vi noen som helst forutsetning for å si noe om hvor de forskjellige evolusjonene stanser opp; eller forholdet dem i mellom, utover det innlysende faktum at for hvert nivå av utvikling så faller frekvensen av forekomsten eksponensielt.

Så til hvorfor disse diskusjonene/synsingen blir totalt uvesentlig, uansett. Og hvorfor dem som måtte påstå at det ikke finnes intelligent liv der ute må være enda mindre egnet til å uttale seg enn dem som mener å kunne konstruere modeller som beskriver intelligensen:

Det er intelligent liv her på jorden.

Det er 13,7 milliarder lysår med verdensrom, og så mange planeter, stjerner og kombinasjoner av forhold at det rett og slett er statistisk umulig at det ikke er tusenvis, hundretusenvis, millioner av andre intelligente livsformer som enten eksisterer eller har eksistert.

Vi kan nesten si at kombinasjonen av forhold som eksisterer eller har eksistert går mot uendelig. Vi kan også si at kombinasjonen av forhold som gir intelligent liv går mot null. Så av disse enorme verdiene så vet vi en ting: Det finnes en kombinasjon som gir intelligent liv.

Se på det som et kjempestort lottospill. Hvis du tilfeldigvis har vunnet - og det er uendelig mange andre som har spilt på de samme rekkene...Da er det ganske enkelt statistisk umulig at du er den eneste! Hvor mange andre det er, det vil du aldri vite. Men dersom jorden var det eneste stedet der intelligent liv oppstod i universet - da ville det ganske enkelt vært det mest usannsynlige faktum mennesket er kjent med i kosmos. Det er umulig

....Og det spiller ingen jævla rolle. For vi har fartsgrensen vår; lysets hastighet. Vi vil ikke treffe på, vi vil ikke vite av, og det plager meg så jævlig. Får en sånn guffen følelse når jeg tenker på de fantastiske sivilisasjonene som finnes der ute, bare tenk hvor utrolige vesner og hvor utrolige samfunn....Hvor utrolige kriger..

Avstandene i universet er så store at vi neppe noensinne vil se noe til levende organismer. Men som dere kanskje skjønner; dette er noe jeg har grublet mang en våkenatt på, og mens jeg slår knallhardt i bordet med det ovenstående så er det som kommer nå mine egne hypoteser.

Mennesket har eksistert i et lite lysglimt i kosmos, og de siste partusen årene har vi akselerert stadig fortere mot komplekse maskiner. Evolusjon vil være en forutsetning for intelligent liv, uansett hva eller hvordan, og av intelligens så følger naturligvis en eksponential utvikling gitt at et visst nivå nås (informasjonsfly, vitenskapelig metode, etc).

De skarpeste hodene våre er stort sett enig om en ting; og det er at om noe skal utslette menneskeheten i løpet av de neste par-hundre årene så er det kunstig intelligens i ordets rette forstand. Kanskje vil vi klare å unngå dette, kanskje er det egentlig umulig.

Uansett kan vi trygt konkludere med at det å utvikle en kunstig intelligens kapabel til å videreføre og videreutvikle seg selv som art - det er mulig - og det har skjedd utallige ganger i universets historie. Mens biologiske organismer kan møte sin ende på enda flere måter enn de kan stamme fra, så kan en superutviklet kunstig intelligens fortsette bokstavelig talt i det uendelige. Biologiske vesener dør ut, og har heller ingen incentiv for å bare dra ut i det mørkeste rom. For dem er tid av relevans, strekning betyr noe.

En robot-rase, derimot, kan gjerne reise opp mot lysets hastighet i titusenvis av år for å rekognosere for svermen sin; utrettelig og uten noen tidsbegrensninger.

Det jeg vil frem til er at jeg ikke kan forstå annet enn at om vi mot alle odds skulle bli besøkt av utenomjordiske; ja da er det robotene som kommer.

Awesome teori? Vet