View Single Post
UFO'er? Aliens? Det er jo latterlig. Det finnes jo ikke. Eller gjør de? Jeg vil starte med å beklage lengden på posten, men jeg håper dere er tålmodige nok til å lese gjennom teksten alikevel. Om dere ikke orker, så går det å hoppe rett til videoen på bunn av teksten, selvom jeg håper dere tar dere tiden som trengs.

Slik har jeg alltid tenkt. Har likt ideen om romvesner i film, men har ikke sett noen grunn til at de skulle besøke oss her på jorden. Avstandene i rommet er så ufattelig lange, og tiden det tar å komme seg noe sted er enorm. Men, i det siste har jeg blitt obs på at par ting som jeg ikke greier å forklare.

Har alltid vært fascinert av rommet, og kanskje dette gjør meg litt biased, men begynte for litt siden å sette meg inn i historien rundt det tidlige romkappløpet, Mercury og Gemini. Som en liten fotnote ble det nevnt at astronaut Gordon Cooper har tidligere nevnt at han er sikker på at romvesener eksisterer, og pekte til en historie om en flyvende disk som hadde landet utenfor Edwards Air Force base i 1957. Min første reaksjon er at mannen må ha blitt senil, men mer leting ga meg et annet intervju med Edgar Mitchell, sjette mann som gikk på månen, som også forteller at han er sikker på at det finnes utenomjordiske fartøyer.

Min første reaksjon var at dette må være tull. Hadde nesten hvem som helst andre fortalt noe slikt ville jeg automatisk gått ut ifra at de hadde sett syner eller fant opp en god historie. Det at dette derimot kom fra astronauter, menn som har blitt valgt ut til romprogrammet for å være de beste menneskene Amerika kunne finne, både fysisk og psykisk, ga en del troverdighet til historien.

Jeg har alltid tenkt at folk som tror på romvesner er lettlurte idioter som sitter å finner på alt mulig for å få oppmerksomhet eller for å kunne tjene noen penger, men listen med folk som sverger på at de har enten sett, eller vet om ufo'er inkluderer tidligere amerikanske og sovietiske generaler, majorer, sersjanter, radioperatører, britiske soldater, en tidligere ansatt hos British Ministry of Defense, en Iransk jagerflypilot og diverse sivile flykapteiner og radar-operatører etc etc etc. I mange tilfeller kan historien deres også kan støttes av en rekke radardata fra forskjellige radarstasjoner hvor det er sett objekter som ikke har vært registrert, og som tilsynelatende utfører umulige manøvrer som 90-graders svinger i flere tusen kilometer i sekundet.

Lista er mye lengre enn dette, men historien er den samme. Dette er alle folk som alt å tape på å fortelle om dette, men ingenting å tjene.

Jeg føler heller ikke jeg kan ignorere de tusenvis på tusenvis av mennesker fra 1800-tallet (og sikkert enda tidligere om du leter litt) til nå som har stått frem med den samme historien gang på gang, om disk eller sigar-formede objekter som står stille på himmelen frem til de aksellererer til enorme hastigheter og enten blir borte, eller gjør 90 eller 180-graders svinger uten å endre hastighet eller oppfører seg på andre merkelig måter som er a-typisk for fly. helikoptre eller andre kjente objekter.

For min del gjør det enorme antallet rapporter det absurd å skulle avskrive dette som løgn, hallusinasjoner eller synsbedrag i alle tilfeller, og vitner om at det kan foregå noe mer her. Om det faktisk er snakk om aliens det vet jeg ikke, men jeg mener dette absolutt er noe som i det minste er verdig en offentlig undersøkelse av fenomenet hvor vi kan få noen svar.

Så hvorfor er ikke dette verdensnyheter om så mange mennesker observerer det?

Vi mennesker er ikke spesielt smarte når du ser oss utenifra. Vi dreper hverandre i milliontall over flekker av land, religion, penger og ressurser kloden over, og er stort sett opptatt av oss selv og hvordan vi passer inn i det sosiale hierarkiet. Siden alle "vet" at romvesner ikke eksisterer er det veldig lett å hoppe rett på latterligjøring av alle som tror på ufo'er uten at vi selv har lest en settning av hva som blir lagt frem av bevis. Dette er hva jeg alltid har gjort selv, for tanken om at det flyr ting rundt på jorden som kan ignorere fysikkens lover virker helt tåpelig. For meg blir det dermed ikke så rart at bilder, videoer og historier om UFO'er blir ledd av og ignorert uten at det undersøkes nærmere.

Det kan også virke, og jeg spekulerer bare her, som at en liten gruppe mennesker med nasjonal sikkerhets-kortet i hånd beslaglegger alt håndfast bevis, og gir munnkurv til alle som faktisk har observert slike ting. For la oss hypotetisk sett si at UFO'er eksisterer, og at jeg er en soldat på en militærbase som direkte observerer det. Jeg lager en rapport, rapporten fyker oppover i systemet og en time senere kommer det to folk fra myndighetene innom og beslaglegger alt av data og sier at jeg aldri kan snakke om hva jeg har sett. Kommer jeg til å gå til pressen og fortelle at det var UFO'er over basen der jeg hadde tjeneste? Nei såklart ikke. I bestefall blir jeg stasjonert på nordpolen hvor jeg skal notere temperaturen de tre siste årene av tjenesten min før jeg kommer hjem og ikke kan få jobb fordi alle tror jeg er en UFO-lunatic. Dette er også støttet av historier fra tidligere militærpersonell som er ferdig med en lang karriere og ikke lenger har like mye å tape på å stå frem.

Jo mer jeg tenker på dette jo mer sansynlig blir det at det er mulig å holde noe slikt som UFO'er skjult fra det offentlige over flere tiår.

Det kan jo også spekuleres i hvorfor myndighetene vil holde dette skjult for oss. Her har jeg ikke noe godt svar, annet en at det å gå ut med at det er flyvende objekter som virrer rundt atmosfæren vår som vår egen teknologi ikke har sjanse for å stoppe, ville være en så stor omveltning i samfunnet at å holde på eksisterende maktstrukturer vil bli så og si umulig.
Det kan også være at UFO'er i utgangspunktet ble mistenkt for å være sovietiske fartøy, og at hva som begynte som et forsøk på å skjule antatt sovietisk teknologi etterhvert vokste til en så stor løgn at konsekvensene av hva som skjer ved å gå ut med det blir umulig å forutse, og at derfor ingen prøver.

Det er nok også nyttig å legge bort alle tanker om hvordan en annen sivilisasjon ville oppfører seg når vi diskuterer dette temaet. Når seriøse forskere eller andre folk med høy grad av troverdighet uttaler seg om temaet blir det gjerne nevnt at en siviliasjon som kan reise fra et sted i galaksen til et annet ikke ville flydd rundt i atmosfæren vår uten å ta kontakt. Dette argumentet er akseptert som en selvfølge, men hva vet vi egentlig? Vi antar at en hypotetiske annen siviliasjon ville tenke som oss. For alt vi vet kan denne sivilisasjonen ha informasjon om universet og virkeligheten som gjør deres måte å oppføre seg på like logisk for oss som kvantefysikk er for en maur.

Kunne fortsatt som dette, men tror jeg skal avslutte med å dele en video som oppsummerer hele fenomenet bedre enn hva jeg klarer i en post. Så er jeg og interessert i å høre hva dere tenker om dette fenomenet, som ser ut til å oppta fler mennesker enn noe annet mysterie på planeten.

https://www.youtube.com/watch?v=Qm4Uq23nSEU
Sist endret av Detectable; 1. mars 2016 kl. 16:49.