View Single Post
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Fin tråd=) Men et spørsmål i oppbyggingen av en eventuelt bok? Er det sånn at man renskriver selve handlingen i korte trekk før man starter på selve skriveprossesen av boka? Eller er det individuelt fra forfatter til forfatter?
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at det er ekstremt individuelt. Det optimale er nok å bruke litt av begge. Jeg er fullstendig kaotisk og fikser ting så det føles riktig... andre jeg kjenner er mer nitidige og tar side etter side sakte men sikkert.
Er det og sånn og forstå at forlaget mottar ferdig bok, velger å ta deg opp og så gir ut boka etter å ha gjennomgått den for rettelse av skrivefeil. De kommer ikke med en rettelse av selve handlingen?
Vis hele sitatet...
Nei, de tar opp en bok som du synes er ferdig, så kommer de slemme forlagsmenneskene og påpeker alle de 7 million tingene som vil gjøre boka enda bedre. Poenget er at du må allerede ha noe som har noen kvaliteter å vise fram for at de skal gidde å starte en prosess sammen med deg. Hvis de skulle hjelpi alle som har litt lyst til å skrive måtte halve Norges befolkning vært bok-konsulenter.
Har hatt dette med bok og skriving i tankene en god stund så det var fett at du lagde denne tråden.
Vis hele sitatet...
Fuck heller, start. Se om du kommer noen vei. Det er eneste måten å gjøre det på.


Jeg har forøvrig skrivi en reisebok, med historier fra jeg selv har opplevd og råd om backpacking. Har tidligere skrivi en IT-bok for IT1 på vgs, som jeg brukte i undervisninga men ikke hadde tid/pågangsmot nok til å få utgitt.