View Single Post
Sitat av Dolly Vis innlegg
Om jeg har sett noe ulovlig vil jeg at det skal få konsekvenser. Kan ikke leve med meg selv da.
Vis hele sitatet...
Du har helt klart ikke gjort noe ulovlig. For å ha gjort noe straffbart, kreves at du "forsettlig" skaffer deg tilgang til materiale som seksualiserer barn, jf. strl. § 311 første ledd bokstav c. Det fremgår spesifikt av forarbeidene (Ot.prp. nr. 22 [2008-2009] s. 447-448) at meningen med bestemmelsen er å "avgrense mot den som uforvarende får tilgang til slike bilder, for eksempel ved feilnavigering på Internett".

For alternativet "besitter", som i utgangspunktet også rammer midlertidig lagrede filer på datamaskin og telefon, kreves på samme måte forsett. På s. 10 i forarbeidene uttaler departementet, som er enig med Kripos og Økokrim, at "tilfelle der personar støter på materiale dei ikkje leitte etter" faller utenfor.

For øvrig støtter jeg meg til ovennevnte råd om å oppsøke helsepersonell for dine plager. Det finnes effektiv behandling mot dette i form av kognitiv atferdsterapi og eventuelt medisiner.