View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Drugarebadmkay: Ja, det der tenkte jeg ikke på men for min del trenger jeg ingen tilrettelegging, trygd eller noe sånt. Og det vil ikke endre noe eller være mer nyttig for meg å høre psykologen si at jeg får mange poeng på den testen når jeg vet det fra før. Det er mest sosialt og i samspill med andre i perioder og det gir meg mye begrensninger der men så lenge det ikke kan behandles så tenker jeg vel at det ikke vil endre noe å ha det på papiret? Er redd for at det kan brukes mot meg senere eller at jeg ikke blir tatt like seriøst i framtida hos lege, evn rettsvesen osv.
Vis hele sitatet...
Skjønner godt tankegangen din, men dette er nå allerede nede på papiret uansett selv om du ikke har tatt den testen eller ei. Dette er jeg helt sikker på, men dette kan du jo fint sjekke ved å spørre etter journalen din. Det med tanke på å bli tatt seriøst i fremtiden kan jo slå begge veier?

Du sier det ikke kan behandles og gir deg mye begrensninger. Hadde det vært omvendt, at du var i behandling for å få bukt med det, kunne jeg fort vært mer enig med deg. Det kommer jo helt an på hvor mye du sliter med det, og som du sier så gir dette deg mye begrensninger, så spørs det hva som menes med dette.

Det du vet er at det ikke kan behandles. Så lenge dette ikke kan behandles er det vel ganske stor fare for at det kan utvikle seg og forverres? Du trenger ikke hjelp (som f.eks tilretteligging/sykemelding/trygd) fra lege, arbeidsgiver, NAV eller andre nå, men det kan fort hende du trenger dette i fremtiden?
Trenger du ikke noen form for hjelp i det hele tatt, hverken nå eller senere, og du er 100% sikker på det så er det jo greit. Men stusser litt hvorfor du går til psykolog overhodet hvis det er slik at du ikke trenger noe hjelp. Jeg bare skriver det jeg tenker her.

En annen ting å tenke på er at dette kan kanskje få store økonomiske konsekvenser for deg senere i livet, hvis det er slik at du blir ufør til syvende å sist pga dette. Du kan f.eks selv ha gjort slik at du mister en godt betalt jobb, begynt i en annen som er mye dårligere betalt, eller jobber nå og da som vikar, deretter ufør. Årsaken til dette er jo det du sliter med, men det hjelper ikke bare å vise til at du har dine begrensninger. En dokumentert PF fra tidligere vil veie mye sterkere her, og dine begrensninger ingenting.

For min egen del så hadde jeg synes det var greit å vite. Tenkte også tidligere at noe sånt kunne bli brukt mot en, men realiteten for meg ble en helt annen. At det finnes andre der ute som har en annen opplevelse av sin situasjon er helt klart, og slik vil det jo alltid være, men her vil jeg mene det er snakk om ett fåtall.
Det også mange anser som kan bli brukt mot en gjør stort sett ikke det. Det handler stort sett om hva som er det beste og mest realistisk, og ikke at ting blir brukt mot en.