View Single Post
Ved inntak av Melatonin-tilskudd/kosttilskudd: Hvordan påvirker egentlig Melatoninen, Produksjonen og Frigivelsen av nevrotransmitterene Dopamin, Serotonin, Noradrenalin og Adrenalin?

Dette er flere spørsmål som jeg har stilt meg selv den siste tiden, og da spesielt mtp. hvordan et daglig inntak av Melatonin tilskudd (eks. Circadin) påvirker produksjonen og frigivelsen av Dopamin.

Forsøker man å finne noe informasjon om dette via Google så vil det være nærmest umulig å finne Norske artikler/sider som tar opp denne problemstillingen.

Når det kommer til sider på Engelsk så er disse veldig motstridende. Og da spesielt mtp. Melatonin tilskudd i forbindelse med Parkinsons sykdom.
Her beskrives det ofte at, iallefall i forbindelse med Parkinsons, så vil Melatonin tilskudd hovedsakelig ha en positiv effekt i forbindelse med Antioksidanter. Men dette ser hovedsakelig ut til å gjelde for personer med Parkinsons Sykdom og andre sykdommer/lidelser som krever langvarig og daglig behandling/inntak med L-Dopa.

Andre steder beskrives det derimot, så vidt jeg selv har forstått, at Melatonin tilskudd ofte fører til lavere produksjon og/eller frigivelse av Dopamin i hjernen, den påfølgende dagen.

Noen av dere som vet en god del mer enn meg om Melatonin tilskudd sin påvirkning på Dopaminet, den påfølgende dagen?

Hva har foreløpige tester og studier vist, i forbindelse med Melatonin tilskudd og hvordan Dopamin, Serotonin, Noradrenalin og Adrenalin blir påvirket av dette?