View Single Post
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
404
Sitat av Btyven Vis innlegg
Nå kjenner jeg ikke til AAP noe særlig, da jeg kun har vært mottaker av dagpenger selv, og vet at der er det nulltolleranse for arbeid.
Vis hele sitatet...
Det er overhodet ikke nulltoleranse for arbeid under dagpenger. Det er trekk i ytelsen på samme måte som ved AAP, igjennom hva du melder inn på meldekortet. Derimot er det en forskjell i at alle kan ha 60% arbeid under AAP, så settes denne prosenten individuelt med dagpenger. 60% kan også justeres i det individuelle vedtak innen AAP, men det er særdeles skjeldent.

Åå dagpenger er det slik at dersom du har mistet en jobb på 50%, som du så hever dagpengene på, så mister du hele utylsen for én gitt periode dersom du jobber mer enn 25%, i denne fjortendagersperioden (ett meldekort). Vedtaket ditt opphører derimot ikke, så dersom du da jobber 10% i neste periode, blir du trukket for 1 av 10 dager betalende dager i den meldekortperioden.

Hvis du har vært i arbeid eller annen aktivitet som likestilles med arbeid, blir dagpengene redusert. Hvis du har vært i aktivitet i mer enn halvparten av den fastsatte vanlige arbeidstiden din i meldeperioden, får du ikke dagpenger for den perioden. «Vanlig arbeidstid» er den arbeidstiden du har hatt før du ble helt eller delvis arbeidsledig. NAV fastsetter vanlig arbeidstid, og dette går fram av vedtaket som du får av NAV.
Vis hele sitatet...
https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...-893#chapter-5

Merk deg hvordan jeg formulerte meg: ... over et gitt beløp gir ubetinget fengsel, jeg tror grensa er på rundt 50 000.... Denne er altså fastslått av tilsvarende 1G, noe som er omlag det dobbelte av hva jeg trodde. Det er fint at du oppklarte dette, da jeg tok feil.

Det var selvsagt en forenkling å ikke inkludere alle mulige former som kan gi en straffereduksjon. Men det var heller ikke nødvendig der og da. Du nevner da ikke at det også finnes omstendigheter som kan være straffeskjerpende. Om retten finner det bevist at tiltalte har utførlig undersøkt hva som skal til for å komme under grensen for ubetinget straff, for så å spekulere i å svindle men akkurat ikke nok til å bli fengslet, kan dette i seg selv gi ubetinget straff.

I alle tilfeller det straffbart og kan få store konsekvenser uansett hva slags NAV-svindel du forsøker deg på.
Sist endret av Svartedauden; 3. oktober 2016 kl. 22:49.