View Single Post
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
184
Sitat av Svartedauden Vis innlegg
For noe vissvass! Dersom man er under AAP, kan man fritt jobbe opp til 60% uten at dette har noen påvirkning på vedtaket. Det forutsetter dog at du fyller ut meldekortet på en slik måte at du trekker gitt antall timer.

I utgangspunktet er regelen at om du jobber én time, fem dager i uka, så mister du ytelse for alle fem dager. Men saksbehandlerne lar deg da stort sett slå dette sammen som fem timer på én dag, og ikke arbeid de resterende fire.
Vis hele sitatet...
Nå kjenner jeg ikke til AAP noe særlig, da jeg kun har vært mottaker av dagpenger selv, og vet at der er det nulltolleranse for arbeid. Poenget til trådstarter var: "Jeg har lyst til å tjene litt penger på si" og ikke ønsket å skatte av det. Jeg tolker han derfor slik at han ønsker å heve full utbetaling fra NAV ved siden av bil-businessen. Derfor svarte jeg med at han ikke kan få i pose og sekk, dvs. ikke kan heve full utbetaling fra NAV samtidig som han drive business på si, og fremdeles være innenfor lovens rammer.

Når det er sagt, stusser jeg på at trådstarter ble arbeidsledig som følge av oljekrisa og gikk rett over på AAP, og ikke dagpenger?

"For å ha rett til AAP må arbeidsevnen din være redusert med minst 50 prosent. Hjelpen fra NAV kan bestå av arbeidsrettede tiltak, ytelser under medisinsk behandling eller annen oppfølging fra NAV. Det må i hovedsak være sykdom, skade eller lyte som er årsaken til at du har redusert arbeidsevne. Det må være en viss utsikt til å forbedre arbeidsevnen, gjennom behandling, arbeidsrettede tiltak eller oppfølging fra NAV. Målet er at du skal klare å skaffe eller beholde arbeid i løpet av perioden med AAP."

Sitat av Svartedauden Vis innlegg
Blir du dømt for trygdesvindel for mer en en gitt sum er det uten unntak ubetinget fengsel, tror grensa går på 50 000...
Vis hele sitatet...
Vel, nå er det nok du som er ute å farer med vissvass. I Høyesteretts avgjørelse i RT-2013-416 er det uttalt at den veiledende grensen mellom samfunnsstraff og ubetinget fengsel for første gangs trygdebedrageri skal tilsvare folketrygdens grunnbeløp (92 576 kr i 2016). Dessuten finnes det drøssevis av ting man kan bruke som formidlende omstendigheter, slik som tilståelsesrabatt, forsørgeransvar for små barn og lignende. Lovmessig skal trygdebedrageri dømmes etter straffelovens §372 (Grovt bedrageri) som har en strafferamme på opptil 6 års fengsel. I sakene hvor det gis ubetinget fengsel, er det ikke akkurat snakk om lange dommer. Her kommer litt lesestoff for de som måtte være interessert:

LB-2016-12796 - Trygdebedrageri av 157 000 kr og falsk forklaring til off. myndighet: dømt til 40 timer samfunnstjeneste

LE-2016-28823 - Trygdebedrageri av ca. 86 000 kr ved å underrapportere antall arbeidstimer på meldekort: dømt til 36 timer samfunnstjeneste.

LH-2016-36553 - Trygdebedrageri av 285 639 kr over en periode på 3 år ved ikke å ha opplyst om arbeid på meldekortet: Dømt til 60 dager betinget fengsel.

Og til slutt en ganske heftig sak:
LF-2016-63753 - Trygdebedrageri av ca. 780 000 kr for å ha unnlatt å melde inn 4800 arbeidstimer over en periode på 2 og ett halvt år på AAP: Dømt til 8 måneder ubetinget fengsel.

Nå vet jeg ikke hvor mye trådstarter ser for seg og motta ved siden av sin business, men du skal la det gå ganske mange måneder før vi begynner å komme opp i beløper som gir en lengre ubetinget fengselsstraff.