View Single Post
Hei.

Jeg har som mange andre blitt rammet av oljekrisen og er nå arbeidsledig. Jeg får 2 månedlige utbetalinger på arbeids avklaringspenger fra NAV.

Jeg har lyst til å tjene litt penger på si.

Jeg har interesse for biler og penger, og er utdannet bilmekaniker. Jeg ønsker å kjøpe bruktbiler til en billig penge, (Flommer over av billige biler på finn.no for tiden), gjøre litt enkle og litt mer kompliserte reperasjoner og selge disse videre med fortjeneste.

Selvfølgelig ønsker jeg ikke å skatte av denne fortjenesten.

Hva er beste metode for å gjøre dette så lovlig og cleant som mulig?
Hvor mange biler kan jeg gjøre dette med før det vekker interesse, både hos banken min da de ser det kommer inn penger, og hos skattemyndighetene? Jeg ser for meg at jeg fort kan omsette både 1 og 2 biler i måneden. Vi snakker biler som jeg har tenkt å selge til salgspris 20-40 tusen. Dette kommer til å bli som en heltidsjobb for meg, jeg kjøper biler over hele Norge.
Hvor mye kan jeg eventuelt få inn på konto før banken tar saken videre?

Dersom det ikke går an å tjene så mye penger uten å skatte på dette, er det lurest å da starte opp ett enkeltmannsforetak og ta overskuddet ut av firmaet?

Jeg vil jo ikke gjøre meg til kriminell, ei heller miste pengene jeg får fra NAV.

Takknemlig for alle svar