View Single Post
Sitat av ramallah Vis innlegg
Det er sant. Men husk at USA har 330 millioner innbyggere, så selv om prosentandelen rabide bikkjer mot formodning skulle være den samme der som her, så vil en eventuell kuppbevegelse lett kunne stille med en 5-6 ganger flere mann enn de norske ekvivalenten. Og den prosentfordelingen er ikke den samme! Dersom "generell galskap" var en egenskap som kunne tallfestes, så er det vel ikke veldig kontroversielt å anta at fordelingen deres både er forskjøvet et stykke mot høyre og noe mindre spisset? Begge faktorer gir hver for seg opphav til adskillig flere folk ute på høyreekstremen. Satt sammen og kombinert med forrige punkt blir det rett og slett spennende! Sleng videre på at terskelen for å ty til vold er lavere, kapasiteten generelt større og aksepten for nazisme hos ordensmaktene er høyere. Da er du fort der at en bevegelse kan få et moment og begynne å dra med seg folk som utgangspunktet ikke var like ute å sykle. Det er først da det begynner å bli utrivelig. Her i Norge er det derimot få nok mennesker med vilje og kapasitet til å dra i gang noe slikt til at PST stort sett kan holde de under oppsikt, og terroristene kan i alle fall ikke organisere seg. Da blir det mye støy, men lite skøy.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er som sagt ikke redd for et fullskala kupp, men for enkeltpersoner eller en liten gruppe terrorister. Hvis Listhaug eksplisitt beskylder en AP-regjering for å være illegitim så kan jeg vanskelig tenke meg en bedre pasning til den delen av faunaen vår. Jeg tror altså ikke hun kommer til å gjøre det, da det ville plassert henne permanent utenfor den seriøse delen av norsk politikk. Jeg er altså hakket mer optimistisk enn myoxo, men hakket mer pessimistisk enn ham dersom spådommen hans slår til.