View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
I motsetning til de fleste av oss andre sine spådommer så er denne i det minste spennende.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg lever heller farlig og melder 12 stikk enn å lide meg gjennom enda en forutsigbar kule med 9... Jeg skyter fra hofta og er fullstendig åpen for at jeg godt kan bomme spektakulært. Men jeg er samtidig dønn seriøs og anser spådommen min som et sannsynlig utfall.
Sitat av *pi Vis innlegg
Men ok, hvis vi skal se for oss Trumpske tilstander i Norge: Hvordan tenker du at det vil utarte videre? Jeg regner med du er enig i at Listhaug er, om ikke teknisk sett smartere, så i alle fall belemret med mindre blindside for eget ego enn Trump. Hvis hun gjør det Trump gjorde, så gjør hun det klokere.
Vis hele sitatet...
Min påstand er at hele den occidentale høyrepopulistiske bevegelsen alltid har vært antidemokratiske: Hadde de fått muligheten hadde de gjort kort prosess med menneskerettigheter og slikt, institusjonalisert enda mer rasisme og misogyni og alle de greiene der. Men de har inntil ganske nylig forsøkt å nå sine perfide mål ved hjelp av demokratiske virkemidler. De har vært med å spille demokrati! Trump, og kanskje i like stor grad Mitch McConnel sitt viktigste bidrag var å bevise en gang for alle at dette ikke lenger er nødvendig. Deres strategi nå er ikke lenger primært å vinne innflytelse via demokratiske spilleregler - overbevise folk om at de skal stemme på de og slikt - men heller å underminere demokratiet som konsept. Det mest åpenbare aspektet av dette er muligens forholdet til løgn: Når man lyver, så har man en idé om hva sannheten egentliger og forsøker å forlede mottaker vekk fra den - det har høyrepopulistene stort sett slutta med. De lyver ikke lenger, for de driter i sannheten. De vil heller flytte samtalen over i et rammeverk hvor sannheten ikke har betydning for "diskusjonens" utfall. Trump var proof of concept på at dette funker som bare faen! Sannheten er ikke lenger relevant; det gjør ingenting å bli tatt i direkte, blank løgn - alt som betyr noe er å lage et bra show. Det er mer effektivt å showe enn å argumentere. Høyrepopulistene er helt enkelt flinkere til å selge patos og overbevisning enn resten av politikerne er til å selge sannhet.

Listhaug er i mine øyne ganske fantasiløs, men hun er flink til å lese av stemningen og opinionen. Å angripe valgets integritet er enn så lenge sjokkerende, og det er sånt hun liker. Valgene i både USA og Argentina har vist at man kan slippe unna med det, og jeg tror det samme gjelder her. Støre kommer til å bli indignert og vifte med pekefingeren og holde en tordentale, men... So what? Hun kommer til å kunne fortsette å lage bråk på stortinget så lenge velgerne hennes digger det, og velgermassen hennes synes regelrett trolling er dritfett! Hun vil bli ansett som handlekraftig og sterk om hun angriper valgets integritet av de som betyr noe for henne, derfor vil hun gjøre det.

På lang sikt er dette ganske diabolsk, for når grunnløse anklager om valgfusk har laget en kjempedebatt og ikke ført frem, så er det fritt frem for å faktisk bedrive valgfusk i neste runde - venstresida gjorde det jo forrige gang og blånekta for det, altså er det både greit å gjøre det i neste runde og det har beviselig ikke skjedd fordi alle anklager om valgmanipulasjon alltid er BS uansett. Den observante leser vil selvsagt bemerke at disse to posisjonene er gjensidig utelukkende, men hva gjør det hvis man har kastet logikk og intellektuell integritet på sjøen?

For ti-femten år siden var kreasjonister og annet tjafs de store fiendene av rasjonalitetens voktere. Alle oppegående mennesker var stort sett enige med Dawkins og den gjengen der sine synspunkter om hva som var riktig og galt, men de ble gjerne anklaget for å være ufine og intolerante - faen har det å si for meg de tar feil, liksom. Som man reder sin seng ligger man, og det vi nå ser er den logiske konsekvensen av å nedvurdere betydningen av skapelig debatt og rasjonell meningsutveksling. Det har vært en jevn og nedadgående trend som flere av oss har advart om i mange år.

Sitat av *pi Vis innlegg
Vil vi se en direkte, fysisk trussel slik vi så i USA? Kommer folk i det minste til å snakke om å storme Stortinget, og vil det måtte settes inn ekstra sikkerhetstiltak? Altså, mer enn det man vanligvis må etter at Listhaug slenger med leppa? For det er unektelig et helt eget bakteppe dersom Arbeiderpartiet beskyldes for statskupp.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke, men jeg tipper nei. Det er ikke sterk nok kultur for våpenbruk i Norge. Det er ikke akkurat manko på våpen, selv om vi ikke er på nivå med junaiten, men synet på hva som er nødverge stikker ganske dypt i folkesjela - det er helt enkelt uanstendig å drepe folk her på berget. Jeg tipper det bare blir en helvetes polemikk der enden på visa er at alle de politikere som forsøker å bevare et snev av integritet vil være enda mer opptatte av å gjøre alt etter boka, og således lettere bli utnytta av de som jukser så det griner. Frp kommer sikkert til å miste en og annen dresskledd herre som ikke lenger vil være med på galskapen, men
  • de vil være færre enn man skulle tro,
  • de vil ikke være de viktigste stemmene i partiet,
  • de vil ikke bryte båndene tvert heller, men heller fortsette som grå eminenser - litt som Wara post dolkesjø
  • desertørene vil i både antall og volum bli erstatta av regelrette nazister som ikke har problemer med det nye regimet

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg håper du tar feil, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg også. Men spådommen min er dessverre basert på hva jeg tror vil skje, ikke hva jeg håper vil skje.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. august 2021 kl. 09:44.