View Single Post
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av storegrevling Vis innlegg
Det virker som om det er en samstemthet her inne om at det kommer til å komme påstander om valgfusk fra høyresida etter endt valg. Jeg lurer på bakgrunnen for den tankegangen, da jeg mener høyresida ikke er like konspiratorisk som slik det fremstilles. Går dere ut ifra at det er en reprise av USA-valget vi vil se, der Listhaug går berserk på venstresida slik Trump gjorde i USA? Vi ser jo at Listhaug mønstrer retorikken hans på mange måter, men det kan også sies om franske Marine Le Pen og britiske Nigel Farage, som dessuten har sterkt medhold blant folket. Men for å være ærlig tror jeg udokumenterte påstander om valgfusk vil sverte FrP og Listhaug mer enn det gjør nytte, sammenlignet med hva det gjør i et land som USA. Jeg tror ikke det er en sjans FrP er villige til å ta. FrP er en i situasjon der de prøver å vinne tilbake velgere, og der tror jeg vi har bakgrunnen for retorikken Listhaug har benyttet seg av den siste tiden. FrP mistet jo mange velgere, fordi de ble ansett som å være "for svake", og mange hoppet av til Demokratene.
Vis hele sitatet...
USA er jo utrolig flink til å eksportere sin kultur og politikk til resten av verden og spesielt Europa. Det er ikke noe nytt konsept at ideer, argumenter, problemer og terminologi fra amerikansk politikk sprer og etablerer seg i Norge. Det er ikke noe bare skjer med høyresiden i Norge, se bare på alle demonstrasjonene som var støtte markeringer for BLM som ble arrangert rundt om i Europa, Norge inkludert. Jeg tror det er litt mer utbredt på høyresiden, spesielt blant eldre personer, da mitt inntrykk er at eldre personer på venstresiden har vært mer USA skeptisk. For yngre folk så tror jeg det er likt, vi er tross alt storforbrukere av amerikansk kultur pga internet.

FRP/Demokratene er jo ganske konspiratorisk, ting som klima fornektelse, eurabia , great replacement, vaksine skeptisisme er jo utbredt blant velgere i de partiene, og noen av politikerne også. Selve påstandene om valgjuks trenger ikke å starte i ledelsen til FRP, men begynner en stor del av velgerne deres å jatte med slik, så kommer de også til å begynne med det.