View Single Post
Det virker som om det er en samstemthet her inne om at det kommer til å komme påstander om valgfusk fra høyresida etter endt valg. Jeg lurer på bakgrunnen for den tankegangen, da jeg mener høyresida ikke er like konspiratorisk som slik det fremstilles. Går dere ut ifra at det er en reprise av USA-valget vi vil se, der Listhaug går berserk på venstresida slik Trump gjorde i USA? Vi ser jo at Listhaug mønstrer retorikken hans på mange måter, men det kan også sies om franske Marine Le Pen og britiske Nigel Farage, som dessuten har sterkt medhold blant folket. Men for å være ærlig tror jeg udokumenterte påstander om valgfusk vil sverte FrP og Listhaug mer enn det gjør nytte, sammenlignet med hva det gjør i et land som USA. Jeg tror ikke det er en sjans FrP er villige til å ta. FrP er en i situasjon der de prøver å vinne tilbake velgere, og der tror jeg vi har bakgrunnen for retorikken Listhaug har benyttet seg av den siste tiden. FrP mistet jo mange velgere, fordi de ble ansett som å være "for svake", og mange hoppet av til Demokratene.

Når det kommer til min valgprognose, kan jeg nesten garantere for en regjeringsdannelse med partier på venstresida med Arbeiderpartiet i spissen. Sp kan snakke om hvor lite de vil samarbeide med SV så mye de vil, men alle vet at de vil bli nødt til å ha samarbeide med dem for å kunne danne flertall. Sp kommer ikke til å ville samarbeide med Høyre og FrP, da Sp har kritisert dem for sentralisering i åtte år og har utelukket en slik regjering. Så neste regjering tror jeg vil se slik ut: Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti. Sp kommer til å tape mye ansikt under en slik regjering, fordi de kommer til å måtte bøye seg for SVs krav, i tillegg til at SV rett og slett er mer høylytte. Vi får dermed en reprise av slik det gikk med FrP med synkende meningsmålinger, bare at denne gangen vil det ramme Sp. De fire neste årene vil være preget av en regjering som vil få utrettet lite med få enigheter. Omtrent slik vi så med Høyre, KrF, Venstre og FrP - motsetningene blir rett og slett for store. Og Sps velgere forholder seg neppe rolige i båten om de ikke ser resultater, i motsetning til for eksempel Aps eller Høyres velgere. Demokratene ligger an til å få ett mandat, sist jeg sjekket, og vi vil se en mer høylytt høyreside, der FrP og Demokratene vil knive om holdepunktene. Med Demokratene inn på Stortinget vil vi se et mer splittet politisk landskap, og venstresiden kommer til å fortsette stemplingen av høyresiden som idioter. Vi får dermed fire nye år med mye snakking, men lite handling.