View Single Post
De fleste som argumenterer mot subsidier til bøndene har gått glipp av noen viktige poeng.
Ja, det koster mer å produsere mat i Norge i forhold til andre land, der forholdene, arbeidskraften osv. er billigere. Til tross for dette er det ingen som ønsker å betale mer for den norske maten.
Så, hvordan mener dere at dette skal gå til? Vi må da se på to alternativer:

1. Bøndene får lite eller ingen statlig støtte. Dette vil medføre at varene de produserer blir langt dyrere. Dette vil igjen bety at de norske produktene vil bli dyrere i butikken. Ingen ønsker å kjøpe disse dyre produktene. Dette fører igjen til at bøndene ikke greier seg, og Norge mister landbruket. Veldig få eller ingen bønder vil kunne greie seg med dette systemet.

2. Bøndene får statlig støtte gjennom subsidier. Dette vil medføre at varene kan selges billig, slik som idag. Produktene holder en lav og konkurransedyktig pris, og folk kjøper produktene. Bøndene vil med dette systemet greie seg brukbart. Lønninga til bøndene vil i dette tilfellet bli betalt av staten, som betyr at den i realiteten blir betalt av skattebetalerne. Dvs. folket betaler fortsatt for maten, forskjellen ligger i at de betaler indirekte, gjennom skatter, istedet for å betale direkte i butikken.

For å bevare norsk industri, norsk landbruk, norsk mat og ikke minst alle arbeidsplassene dette gir, er det nødvendig med et substituert landbruk.


Hva mister vi viss vi mister landbruket? Jo, ved at landbruket forsvinner, noe det vil gjøre i stor grad viss subsidiene forsvinner, vil vi miste veldig mye av den kulturen vi har i Norge idag. Bygdelandskapet f.eks. er bygd opp rundt et landbruk som var livsviktig for å bygge opp det landet vi har idag. Ønsker vi virkelig å gi slipp på dette? Den norske naturen, som den folkevalgte regjeringen har slått fast at vi ønsker å bevare, vil i stor grad forfalle. Bøndene og landbruket/skogbruket er en viktig faktor i bevaringen av naturen og kulturlandskapet. Bøndene er derfor viktig for å holde den norske kulturen og naturen oppe.

Dere nevner at vi like så godt kan importere alt vi trenger av mat, da dette vil bli billigere. Vet dere hvilke konsekvenser dette ville gitt? Ved å si at vi kan importere mat, mener dere råvarer som korn, melk, høy/gress, poteter, kjøtt osv. eller mener dere ferdige produkter? Ja, det ville være billiger å få laget produktene ferdig i utlandet, for så å frakte det hit. Dette medfører at landbruke forsvinner, men også at bedrifter som kultiverer og produserer matvarer blir utkonkurrert. Store firma som Tine, Stabburet osv. ville også få problemer viss vi skulle hatt denne tankegangen. Dette ville derfor fått meget store konsekvenser for store og viktige bedrifter i Norge.
- Med dette ønsker jeg å understreke at det ikke vil være bærekraftig å kun velge det billigste alternativet i lengden, da bedrifter og produksjonsgrunnlaget vi har her i landet vil forsvinne eller bli satt kraftig tilbake viss vi skal ha en slik politikk.

Jeg begynte nesten å le da jeg leste et og annet innlegg om at bøndene kjører rundt med store fine traktorer, og derfor ikke skal klage. Ja, mange bønder har store og fine traktorer. Ja, de koster kanskje noen millioner. Det skal dog nevnes at disse traktorene er et redskap som er unnværlig i landbruskdriften. Du kan ikke lage mel uten en mølle. Du kan heller ikke dyrke korn i større skala uten en traktor, plog, harv, såmaskin, gjødselspreder, gjødsel, sprøyte og ikke minst tresker. Ringer det noen bjeller? Ja, det koster å ha slikt utstyr. Og NEI, det kan ikke sammenlignes med å kjøre Porsche 911 rundt i Oslos gater. Disse redskapene er faktisk nødvendig.

Noen nevnte også på at bøndene ikke jobber, men lever på trygd. La meg gjette, bygutt? Har du det minste innsikt i hva det vil si å drive en gård. Dyr trenger stell døgnet rundt. Det samme gjelder en åker (satt litt på spissen). Å være bonde innebærer ikke å ha et A4 liv, med jobb fra 9 til 4. Det innebærer å være på jobb, nesten hele tiden. Det at bøndene trenger subsidier for å i det hele tatt få økonomien og gården til å gå rundt, kommer som et resultat av et marked som er snudd litt på hodet. Folk vil ikke lengre betale for maten, derfor må den bli subsidiert gjennom staten (folket).

Jeg håper dere som ønsker å bygge ned det Norske landbruket setter dere inn i hvordan landbruket fungerer, hva som kreves og hvilke konsekvenser det vil få om det forsvinner, før dere uttaler dere om emnet.

Jeg kan legge til at jeg ikke er noen bondesønn. Jeg bor likevel på landet, og jeg har et innblikk i hvordan landbruket fungerer. (Dette ser ut til å være i stor kontrast til majoriteten av dere andre.)

Mvh.
Sist endret av Znerk; 15. mai 2012 kl. 18:34.