View Single Post
Sitat av Fun-Light Vis innlegg
Hva tror dere? Kommer politiet noe videre? Jeg tror personen(e) slipper unna ... Dem har ikke mye å gå etter bortsett fra passbildet, virket det som
Vis hele sitatet...
Kan virke som om de har oversikt over kjøp og salg av passet. Påtalelederen sier jo at de ber folk som har hatt befatning med det, om å ta kontakt før politiet kontakter dem. Det bør jo bety at de har funnet frem til faktiske personer som har vært borti passet, men om det er via darknet-markedene hvor det ble solgt, eller om det er gjennom spor etter bruk i forbindelse med annen kriminalitet virker litt usikkert. Politiet sier jo de har bekreftet misbruk av den samme identiteten i andre kriminalsaker, mest sannsynlig bedragerisaker vil jeg tro.

Det jeg synes er litt rart, er at man har brukt epost fra mail.com. Da må det vel være mulig å spore bruk av den epost-kontoen til en ip-adresse. Hadde de valgt en kryptert epost-tjeneste a la protonmail, hadde de vært bedre beskyttet tror jeg. Samtidig er vel dette så godt planlagt at de som står bak sikkert har gardert seg på flere måter. Man kan vel strengt tatt benytte seg av åpne offentlige nettverk når man f.eks. skal opprette konto hos en av disse kryptobørsene. Ser for meg en litt jappete fyr på café i Barcode-distriktet. Evt. omvendt - en gategangster innerst i den mørkeste kroken på et brunt sted på Løkka.