View Single Post
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Jeg har medidert siden jeg var i starten av 20 årene og nå er jeg 40. Da regelmessig med pauser på forskjellige stadier i livet. Jeg har og prøvd utallige måter og former for meditasjon med forskjellige teknikker.

Ellers har jeg fullstendig forståelse for fordommene dine, jeg hadde det selv før jeg startet med meditasjon. I tidlig 20 årene fikk jeg en del problemer med ryggen. Det endte opp at jeg selvmedisinerte meg på ulovlige substanser. Dette dannet grunnlaget for at jeg selv betalte 3000 kroner for et kurs i silva metoden som rommer mange forskjellige typer meditasjoner. Det var surmulingen av og ha brukt så mye penger som gjorde at jeg fortsatte med meditasjon. Det jeg kan si er at MAN MÅ HA DISIPLIN før virkningen intreffer. Det holder ikke med 10 minutter to ganger i uken, eller at man prøver nå og da...Man må ha en rutinert praksis. Personlig merker jeg knapt virkningen før jeg har gjort det i 45 minutter til dagen delt på 3 omganger i en to ukers tid(15 minutt ganger 3). Dette er når jeg starter opp igjenn etter lengre pause.

Basert på det så ble jeg fri for problemer i ryggen, og ble helt avhengig av meditasjonen som noe jeg har gleder meg til hver eneste gang. Ja, så sant jeg ikke har hatt en lengre pause..Da er meditasjon gørr kjedelig de første ukene. Grunnen til at man sliter med å meditere er ofte opphopning av stesshormonet kortisol. Man blir kvitt enorme mengder av dette med meditasjon, og når mye er ute av kroppen ender man opp i en konstant avslappet tillstand tilsvarende et par valium uten bivirkninger.

Av meditasjoner så vil jeg anbefale de kjedeligste som body scann, som er den mest virskomme til og komme på nivå etter min mening....Start med en type guidet meditasjon og gjør bare den ene du bestemmer deg for de ukene, gjerne et helt år med en type. Et annet triks for og roe hjernebølgene er og se med pupillene 180 grader opp med øynene lukket igjenn...Alltså se opp mot "det 3 øyet". Ellers er hemmmeligheten og gi slipp på kontrollen, ikke stresse så mye med og få det til.
Vis hele sitatet...
Ja, for slike kropslige greier så kan det nok ha mange ulike og positive effekter.

Men dette er jo ikke hva de drev med for 3000 år siden i de spirituelle tradisjonene, det var jo ikke for å bli kvitt ryggplager at de mediterte, men fordi de ville oppnå opplysning.

Sitat av Sjefenoveralle Vis innlegg
Hvor har du lest det? At meditasjon ikke kan leses om og at din metode er den eneste autentiske meditasjonen.
Vis hele sitatet...
Spiste 4g champinjong og fikk denne innsikten

Men bla. Krishnamurti har en likeledes tilnærming til meditasjon.
Sist endret av Hans Høyhet; 24. januar 2020 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.