View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Leste litt på nettet om at folk mente å bruke vanlig hevert ikke var lurt til brygging da man rissikerte å få spytt sammen med øla når man fylte flaskene - som kunne føre til infeksjon av øler. Vil dere si dette er noe stort problem?
Vis hele sitatet...
det er jo mange bakterier i spytt, så sikkert ikke så lurt... den jeg har hjemme har en et lite plastikk rør på slutten som man kan ta ut etter at øl har begynt å renne, så jeg suger bare på den og tar den ut. Hvis ikke du har det, så kan du evt. bruke sugerør?

Sitat av glemmestad Vis innlegg
Har også akkurat startet med brygging.
Å brygge uten kit er kjempelett - men nå har det ikke gått mer enn 2 dager siden jeg satte dunken med øl, så... time will show.

Jeg anbefaler følgende link:
www.byo.com/newbrew

Jeg brukte en 10-liters kjele fra IKEA, fylte med 6 liter vann og 2 dunker humleekstrakt (3kg). Varmet opp vannet alene til det begynte å bli litt varmt, helte i maltekstraktet mens jeg rørte titt og ofte inntil det begynte å koke.

Når det begynte å koke heiv jeg i en humlepose fylt med 50g humlepellets (jeg valgte Cascade). Dette kokte (boblet) så uten lokk, på middels temp i 1 time. Akkurat når jeg skulle til å slå av komfyren heiv jeg i en humlepose til, denne gangen med 10g Amarillo pellets. Satte så på lokket, og tok med hele kaserollen ut i snøen. Sto der i 30 min til det hadde blitt ca. 60 grader eller deromkring..

Helte det over i bryggtanken (en plastbøtte fra vinogbar på 30L), og fylte opp med vann til det ble 20 liter totalt (stoppa etter 15 liter for å sjekke temperaturen, før jeg fortsatte å fylle). Tempen var da ca. 21 grader.

Helte i en pose med US ale gjær, rørte litt rundt så det skulle løse seg opp, og satte på lokk og gjærlås.

Etter ca. 2-3 timer var det et tykt lag med slam (gjær?) på bunnen. Morgenen etter begynte den dog å putre. Og det har den gjort, fortere og fortere, i ca. 48 timer.

Såre enkelt spør du meg. Får bare håpe smaken blir digg

Jeg betalte totalt 900 kr på vinogbar, inkludert autohevert, flaskefyller og et par rensemidler. 15 kr flaska for første batch. Etter det blir det nok 250-300 kr per 20L (60 flasker).
(Inntil bassillen biter, frykter jeg, og jeg begynner med lagerbrygging, Corneliustanker, kjølevekslere, og hele sulamitten!)
Vis hele sitatet...
hvor høy alk. prosent blir det da? for er det ikke sånn at gjær trenger sukker for å lage alkohol? eller er det nok av sukker i maltekstrakten?