View Single Post
Sitat av Pentiax Vis innlegg
Jeg mente ikke å bryte noen regler hvis du sikter til meg her. Formålet mitt var i hovedsak å finne ut om folk her gjennom tidenes forløp har observert fleinsopp her eller ikke, og om den er levedyktig i klimaet her.

Jeg har lite erfaring og vet ikke om landsdelene kan spille en rolle i forekomsten av fleinsopp.
Vis hele sitatet...
Det var noen innlegg som ble slettet også. =) Det er helt legit å diskutere hvorvidt arten trives nordpå.

Det vi blir litt lei av hvert år er når tråden fylles opp av innlegg om hvorvidt sesongen har startet, og om det er noe vits å gå ut. Det er så mange variabler som er med på å avgjøre om man finner eller ikke, så det blir liksom så meningsløst å fylle opp tråden med sånt. Bedre å bare gjøre som folk alltid har gjort, tilbringe tid ute på jordene fra midten av august til snøen legger seg. Det er sånn man finner sopp. Det er også helt vanlig å ikke finne så mye. Noen år har man bra spots, andre år har man ikke. Det endrer seg.

Jeg har ikke noe erfaring med Alta selv, men det er ihvertfall rikelig med sopp nordpå. Nordlendinger liker jo å skryte av at soppen deres er så mye bedre og sterkere, og at de finner så mye mer enn oss søringer. Om det går noen grense helt i nord hvor soppen slutter å trives vet jeg ikke, men jeg tviler på det. Så lenge det finnes riktig type habitat i området, så ser jeg ingen grunn til at de ikke skulle trives over hele landet.
Sist endret av mentalmelt; 10. september 2018 kl. 23:37.