View Single Post
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Hei, godfolket! Jeg lurer på om det er skadelig for mycelium å dra soppene ut av den? Har lest noen plasser at det perfekte måten å plukke Liberty Caps på er å klippe soppen av i nærheten av bakken, i stedet før å trekke dem ut sammens med "rotta". Ønsker bare ikke å plukke beitene mine tom.
Vis hele sitatet...
Dette er en endeløs 'rusdebatt' som det til dags dato ikke har blitt noen enighet om. Mange mener at når man river med seg roten fra soppen opp fra bakken vil kam sakse nervesystemet soppen har dannet seg i jorden. Dette vil da resultere i at det ikke vokser igjen på denne eksakte plassen. Man kan si at det er en viss logikk bak denne teorien men det er detsverre ikke tilstrekkelig forskning på dette området til å ta en fast avgjørelse.

Andre mener at det ikke har noen betydning om du drar opp roten ettersom nervesystemet olle tar skade av det. Eksakt hvorfor ikke vet jeg ikke, men det kan ha noe med at det såkalte nervesystemet leger seg selv. Det er jo ikke grenser for hva moder jord er i stand til å få til. Man kan si at det er en viss logikk bak denne teorien men det er detsverre ikke tilstrekkelig forskning på dette området til å ta en fast avgjørelse.

Alt i alt kan det være greit å ha som en lillefinger-regel at man ikke river med roten opp fra bakken. Dette gjøres enkelt med å bare enten bringe med seg en saks, eller min favoritt; Bare unngå å klipp tommel-neggelen på plukke-armen din en gang slik at du kan bruke denne som en "avkuttet". Håper det ikke blir nok en stor diskusjon på dette