View Single Post
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av entropi Vis innlegg
Når du, etter å ha hørt noen snakke i 5 minutter, konkluderer med at de er like lette å lese som en åpen bok... er du ikke da redd at du undervurderer dem litt? At det kanskje er noe mer der enn det de viste deg de første 5 minuttene?

Og hvis du nå får lyst til å svare at dette førsteinntrykket stort sett viser seg å stemme veldig godt når du blir kjent med dem...kan det ikke da tenkes at det er litt confirmation bias ute og går?

Jeg sier ikke at de psykologiske begrepene her er kun bullshit. Det bare byr meg sånn imot å skulle definere noe så komplekst som menneskepersonligheter i 16 kategorier, og jeg er redd det kan bikke fra å være et artig utgangspunkt for refleksjon til å bli selvoppfyllende profetier som begrenser oss som mennesker, og ikke minst begrenser vår åpenhet for at andre mennesker kan være mer enn det vi ser. (Nå mangler der bare at noen sier at "det er akkurat sånn en typisk ENFJ svarer" ☺)
Vis hele sitatet...
Jeg synes du gjør en god jobb i å prøve å analysere meg. Jeg er nok redd for at du antar veldig mye om meg uten å vite alt. Jeg simplifiserer det veldig. Hvorfor mener du at jeg undervurderer mennesker ved å anta hvilken personlighet de har? Noen ganger føler jeg meg litt truet av sterke personligheter, feks veldig dominante ENTJ's. Som ENTP blir jeg også lett misforstått av typiske SF personligheter. Da er det lettere for meg å heller putte meg inn i deres sko, og snakke til de på deres språk, e.g. følelser.

Om et menneske indikerer at de er en NT personlighet fra start, kan selvfølgelig dette endre seg om de senere viser å la seg styre av følelser mer en logikk og rasjonalitet. Jeg tilpasser meg veldig lett andre type personligheter, og jeg tar bare utgangspunkt i det jeg vet der og da, ikke hva jeg tror. Jeg har en sterk intuisjon, og en rasjonell tankegang så jeg lar meg ikke styre av følelser til å putte folk i bås og dømme de før jeg har blitt kjent med de. Jeg er en P ikke en J, jeg er åpen for muligheter, og at folk kan overraske. Noen mennesker har jeg faktisk trodd var intuitive tenkere, men hvor det har vist seg at de var sensing feeling. Mine første antakelser viste seg å ikke stemme, men da det var klart at person var SF, ga det mer mening hvorfor vi hadde så vanskelig med å forstå hva hverandre egentlig mente.

Jeg tror jeg lettere kjenner igjen NT personligheter og NF personligheter enn alle S'ene der ute, ettersom jeg ikke er en selv, og alle vennene mine er stort sett NT og NF personligheter. Derfor tror jeg også man tiltrekkes mot mennesker som er like en selv. Jeg tror også at SFJ personligheter er de som har vanskeligst for å rasjonalisere en slik personlighetstest som dette.
Sist endret av kn^tte; 26. mai 2016 kl. 15:04.