View Single Post
Sitat av hippitus Vis innlegg
Jeg får også de mest intense drømmen under en middagshvil, og alle lucid opplevelser har skjedd under en middagslur, eller hvis jeg har lagt meg nedpå igjen etter jeg egentlig har stått opp. Jeg får heldigvis ikke søvnparalyse, men de intense drømmene og lucid-drømmene kunne jeg tenkt meg å oppleve mer. Sist gang det skjedde var første gang jeg faktisk klarte å kontrollere det som skjedde. Endte opp med å fly langt opp i lufta. Våkna med en intens gira følelse i hele kroppen.
Vis hele sitatet...
Det som er ekstremt irriterende med mine bevisste drømmer er at det hindrer meg fra å gjøre ting jeg oppfatter som urealistiske. Som for eksempel å fly.
En gang ble jeg bevisst drømmen mens jeg svevde noen meter over bakken. Husker jeg tenkte «Dette skal ikke være mulig, men, øh, tenk lette tanker?» før jeg sakte dalte ned slik at mage og bryst skrapte ned i grusen.
Fikk slappet av nok til å sveve et par centimeter etter det, men hadde problemer med at jeg drev å deisa i bakken hver gang jeg tenkte for hardt på det.


(Trådstarter kan få alle de speisa drømmene og søvn-relaterte hallisene mine. Jeg bytter dem gladelig mot dyp, drømmeløs kvalitetssøvn )


Søvn er jævlig interessant, synes jeg. Det har aldri kommet lett for meg, så jeg har brukt mye tid på å lese meg opp og lære meg hvordan jeg kan praktisere best mulig søvnhygiene.

Her er en liten innføring i søvn:



Generisk illustrasjon over stadier av våkenhet og søvn over en 24-timers periode.
Den spesifikke rytmen og hvordan den er oppdelt varierer selvsagt fra person til person.

Jeffrey Hall og kolleger vant i 2017 Nobelprisen i medisin for sin forskning på søvn og biologisk klokker (kilde).
En biologisk klokke er en indre rytme i alt levende, genetisk betinget (av bl.a kryptokromer) og modifisert av UV-lys og Jordens rotasjon.


Det er mange hormoner og signalstoffer som er med på og bidrar, men sjefen for dem er kanskje melatonin. Melatonin er kjent som «mørkehormonet» og mengden av dette hormonet er til enhver tid med på å tilpasse døgnrytmen din.
Når du får sollys (i form av «blått lys») i øynene vil produksjon av melatonin hemmes og når lysskilden fjernes, vil den starte igjen (kilde).

Du har kanskje vært på påskefjellet eller på sjøen på sommeren –frisk og rask hele dagen– og så opplevd å bli veldig sigen når du kommer inn til kvelds?
Da har melatonin-produksjonen blitt holdt tilbake så lenge av det skarpe sollyset, at den plutselige overgangen til mørke og masse melatonin vil gjøre at du føler deg veldig søvnig.

Melatonin som medisin kan gi helt ville drømmer, spesielt i starten.
Kjenner ikke til noen som har opplevd ut-av-kroppen-opplevelser. Kan være verdt et forsøk da.


Tilbake til kurven vår. En annen måte du kan oppleve intense drømmer på er ved å vekke deg selv like før du egentlig skulle våkne opp (i løpet av REM-fasen), for så å la deg sige tilbake til søvnen.
En drømmer vanligvis i alle faser av søvn, men REM er den som er assosiert med det som folk typisk tenker på som drømmer. Samt de drømmene som folk faktisk husker etterpå. Surrealistiske, visuelle vrengebilder av virkeligheten (kilde).

Det er ved slumring av alarmklokka etter oppvåkning i REM at jeg selv ofte har havnet inn i en bevisst drøm. Hvis jeg passer på å holde fast i en tanke mens jeg går under igjen, kan jeg til en viss grad kontrollere innholdet i drømmen.

For å gjøre dette med vilje må du kjenne din egen døgnrytme ganske godt. Hvis du ikke er punktlig av natur, finnes det en rekke apper som kartlegger søvn og døgnrytme.