View Single Post
Sitat av Ubermench Vis innlegg
TS: Er det viktig for deg å få lov å bruke ordet "homofob" om den religiøse veninna di? Er det viktig for deg at hun innrømmer at hun er det?

Det burde være lettere for deg å forstå henne enn motsatt. Det står vel noe i noen skrifter som har blitt tolket dithen at homofili gir minuspoeng. Disse menneskene er gammeldagse og rikker seg sjeldent i sine standpunkt. Er det viktig for homofile å oppsøke disse og likevel forsøke å rokke ved deres gamle sannheter?

Ekstremisme finnes jo, og om du som homofil møter på krefter som vil svekke din frihet så er ikke dette mennesker man skal la være. Men å oppsøke debatt for å finne ut om det hates eller bare mislikes virker noe meningsløst. Forstår ei heller homofile som vil gifte seg i et så homofiendtlig miljø som kirken.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke så viktig for meg å bruke begrepet homofob om henne. Av alle livets viktige ting havner det ikke på listen. Imidlertid er diskusjonene frustrerende når hun i ett øyeblikk kverner i veg om hvordan homofile "har blitt sånn på grunn av sosiale media", og mener de bør klare å leve livet sitt uten å være i et forhold eller ha sex, for så i neste øyeblikk å nekte for at meningene hun forfekter gjør henne til homofob.

Til sammenligning kan du tenke deg at du har en venn som stadig vekk hevder at PoC ikke skal ha samme rettigheter som hvite, men som nekter for å være rasist. - Eller ethvert tema som stadig bringes opp og skaper frustrasjon fordi du ser mangelen på logikk hos den andre. I en ekstrem variant: at noen mener epler er vondt, men likevel nekter for å være "en som synes eple er vondt".

En over her skrev noe om at ordet homofobi overbrukes, og at man ikke er homofob bare fordi man misliker dem, osv. Lignende retorikk ser man daglig i kommentarfelter hvor folk har så sterk motstand mot at noen kalles rasist at man i følge dem ikke er rasist før man sier at de med mørk hud fortjener å dø. Dette vitner om at noen også mener det er stuerent å f. eks. mene at homofile ikke skal ha samme rettigheter (eller havne i helvete om de kliner med noen), men samtidig blir krenket når man sier at deres meninger er homofobe. Ergo: Ja, det hadde vært fint om hun sluttet å late som om hun er tolerant når hun langt ifra er det. (Og jeg vet selvsagt at hadde jeg vært mer tolerant, hadde jeg levd fint med hennes homofobi, andres rasisme, etc.).

Sitat av freebird Vis innlegg
nei det er ikke homofobi i mine øyne dersom hun kan omgås homofile, google ordet fobi så ser du at fobi betyr frykt
Vis hele sitatet...
Homofobi og xenofobi er ikke det samme som fobier som er psykiske lidelser. Begrepene innbefatter fiendtlighet, motvilje og negative holdninger.

Det fins mange rasister som ikke er redd for mørhudede, og kan være i nærheten av folk med annen etnisitet. Blir de mindre rasister av den grunn? På samme måte fins det helt sikkert mange som deler holdningene til hun jeg skriver om, som både kan snakke med, le med og ha sosial omgang med homofile. Så fort de mener at deres kjærlighet mer mer rettmessig fordi de ikke er homofile, så jo, da er det i hvert fall ikke ikke-homofobt, mener jeg (og tilsynelatende flere her i tråden).

Sitat av BlaBlaHJHD Vis innlegg
Neger, nigger har vel aldrig vært rasistisk i Norge før noen av disse såkalte krenkete mente det.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=210724700
Vis hele sitatet...
Og slaveri og jødehat ble ikke sett på som slemt før noen skjønte at det var dypt krenkende. Merkelig hvordan ting kan endre seg.
Sist endret av Navle Loe; 14. november 2022 kl. 18:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.