View Single Post
Sitat av fjellape Vis innlegg
Jeg er heterofil. For meg ordet homofob sterkt, og blir jo veldig missbrukt om dagen, spesielt bland ungdom. Å være homofob ligger jo i ordet, å ha fobi mot homofili. For eksempel, "å hate" er et veldig sterkt ord i forhold til det "å misslike".

Jeg er ingen "homofob" men at jeg missliker oppførselen til homofile menn, nok til at jeg ikke klarer å mengde meg med dem er nok ikke noe tvil om. Det er bare den personen jeg er imotsetning til dem. Man mengder seg med de man liker og man har til felles med, gjør man ikke?
Likevel har jeg ingen hatefulle/homofobiske meninger om dem selvom jeg til tider ikke ikke takler dem... Og de har like mye rett på et kjærlighetsliv som oss heterofile.
At folk er forskjellige er noe man bare må godta. Om man synest det er veldig kleint og rart, hvordan de oppfører seg som mannlige jenter må man bare godta uten at det går for mye innpå seg selv. Det kommer for mye ann på vedkommende, og man velger selv hvem man vil mengde seg med. Og det å være homofob er egentlig veldig gammeldags nå i 2022. Jeg mener det skal litt mer til enn å bare "være homofob" viss dere forstår. Hadde jeg hypotetisk sett blitt angrepet på byen av en stor gjeng med homofile, og uprovosert hadde jeg sikkert blitt homofobisk mot den gjengen, men ikke mot alle i verden.
Vis hele sitatet...
Viser igjen til sml sin definisjon over. Å mislike er ikke like sterkt som å hate, men å mislike en gruppe på grunnlag av seksualitet er jo homofobi. Det er ikke det samme som de som har araknofobi og får pustevansker når de ser edderkopper, men "homonegativitet". Tenk deg en som sier: "Jeg hater ikke mørkhudede, men jeg misliker dem". er ikke det rasisme?

Videre synes jeg det blir litt for svevende å si at man "misliker oppførselen til homofile menn" (ikke homofile kvinner?). - Hva slags oppførsel refereres det til? Som vi vet består gruppen homofile menn av haugevis individer med svært ulik personlighet og adferd, og du kan vel ikke mene deres adferd generelt? Så da snakker du om deres adferd når de... når da? Når de går ut blant homofile venner og det blir synlig at de er homofile? Vil gjerne ha et konkret eksempel på akkurat hva slags oppførsel du har i tankene.

"Oppfører seg som mannlige jenter"; kan det tolkes som at det er en viss type homofile i en festlig stemning du ikke liker? At det vekker avsky hos deg? Vekker det også avsky hos deg når en gruppe heterofile f . eks. er brautende og fulle? Jeg tror du har noen homofobe tendenser selv om jeg også tror på at du mener de har like mye rett til å leve og ha kjærlighetsliv. Hvordan kan du ikke være det, når du får negative følelser av noe du oppfatter som "homofil jenteadferd"?