View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Ikarozsucks Vis innlegg
Mulig det kan ha blitt besvart før, så beklager for det. Men hvor er det lettest å finne Fleinsopp? Jeg vet at de vokser på åpne gressletter og beitemarker. Men er det noe spesielt man kan se etter? Vokser de nærmt andre sopper? Eller vokser de der det er høyest gress? Hvilke tegn kan man se etter for å finne de? Meg og mine kompis var ute i går og letet for første gang. Og vi fant 4 sopp som viste seg å ikke engang være fleinsopp.

TL;DR Hvilke tegn skal man se etter for å finne flein?
Vis hele sitatet...
Les førsteposten i denne tråden der jeg grer ut om nettopp dette?

Ellers finnes det ingen tegn om akkurat hvor på en plen eller beitemark du vil finne flein.

I beitemark/kulturlandskap så kan man finne de rundt gresstuer, men de kan også vokse unna disse.

På behandlet plen (i borettslag o.l.) har jeg funnet de i så mange forskjellige forhold at jeg kan ikke si det finnes et mønster: Det er vel mer sannsynlig at det er forhold i substratet som de favoriserer men som ikke kan sees tydelig på overflaten.

La meg snakke litt rett fra levra: Du er for utålmodig, det er liksom ikke sånn at naturen er en smågodthylle og du bare kan gå til en spesifikk plass og bare hente narkotikaen din. Vi bruker å si at "du finner ikke soppen, den finner deg", jeg har selv gått flere dager uten å finne noe særlig.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
2 ting. Kunne tenkt meg eksempler på hvilke farger Hatten kan ha. Sett etter lyse hele livet men med fukt er de jo absolut ikke nødvendigvis det. Ikke at jeg vil ha forderva noe som helst, men hva er egentlig faren med å spise overmoden sopp?
Vis hele sitatet...
Er ikke de eksemplene på fuktig og tørr hatt i førsteposten bra nok?

Vel her er et par til eksempler på de to "tilstandene" som hatten kan ha:

Først kan vi ta den våte tilstanden:







Og så den tørre tilstanden:





Her er en som er litt gammel og har begynt å tørke der den står pga lite regn.


Her er en god klynge med litt forskjellige:
Sist endret av Dodecha; 13. september 2018 kl. 12:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.