View Single Post
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvorfor skal vi tro på deg? Hvilken bakgrunn har du, og hva gjør deg troverdig?



I TV serier og filmer, så brukes 24 FPS, og siden øye vårt er litt treig å oppfatte, så ser vi bevegelser i stedet for en serie med 24 bilder i sekundet. Ser man forskjell på 24 og 30 FPS i TV serier og filmer? Ja, Ser man forskjell på 30 og 60FPS? Jeg vil si at ikke alle gjør det, synet vårt er like individuelt som smaken, lukten, hørselen. Noen har godt syn, mens andre har dårlig syn.

Selvsagt så vil spill på datamaskinen oppfattes anderledes for hjernen vår enn TV serier og filmer, da man gjør noe fysisk, enten trykker en knapp på tastaturet eller flytter på musen, og forventer at dette skal vises på skjermen. Spørsmålet er bare hvor grensen går, selvsagt er dette subjektivt som med alle våre andre sanser.

Hjernen våres er forøvrig lett å lure, vi leiter konstant etter mønstre, og vil gjerne ha rett. Hvis du tror at du oppfatter forskjell på 144Hz og 240Hz skjerm, så vil hjernen din konstant leite etter ting som styrker denne teorien. Og hver gang du observerer noe som styrker din teori, vil hjernen din si «Jeg viste det!», og troen din vil bli forsterket. Og forsåvidt er det jo logisk, 240Hz skal jo i utgangspunktet gi et smoother bilde med raskere oppdateringer, spørsmålet er bare om vi er i stand til å se det? Og er det nødvendig?



Igjen, ser du det? Eller vil du gjerne se det, fordi det står 1ms i spesifikasjonene til skjermen, fremfor 4ms?



Det var vel litt hardt å si «STOR forskjell». Alle som har bilsertifikatet, har blitt fortalt på teoriundervisningen, at hjernen våres bruker 1 sekund, fra noe uventet skjer, til vi har oppfattet det, bestemt oss for en handling og startet handlingen. Så at du skal ha reaksjonstid på 1/1000 av hva andre har (ref: «der millisekunder har noe og si»), tviler jeg sterk på.

Du lider vel av en eller annen form for syn-Placebo effect og Confirmation Bias
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal vi tro på deg? Hvilken bakgrunn har du, og hva gjør deg troverdig?

Av nysgjerrighet rundt temaet har jeg brukt litt tid på å sjekke ut litt, det jeg har funnet ut er at det finnes en rekke kilder som backer opp påstanden til vedkommende.
Sist endret av Spelly; 22. juni 2018 kl. 15:41.