View Single Post
Hei,

Jeg bor i et gammelt hus med ujordete stikkontakter. Har koblet alt datautstyr i disse. Fikk for noen dager siden levert en ny stasjonær PC. Ved bruk opplever jeg svake “elektroniske” lyder som støy i headset og over PC høytalere. Har lest meg frem til at dette kan komme av at jeg bruker ujordet stikkontakt som hindrer PC-ens PSU i å “sende” høyfrekvente forstyrrelser mot jord. Også opplevd å få små statiske støt når jeg tar på kabinettet.
Så mine spørsmål er som følger.
1:
Er det en løsning å trekke kabel fra PC for å koble denne til jordet stikkontakt på for eksempel bad eller kjøkken? Eller er dette veldig dumt da jeg også har lest at man ikke skal bruke apparater med jordet strøm i samme rom hvor man har apparater uten jordet strøm.
2:
Er løsningen å la alt fortsette å stå i ujordet stikkontakt. Løse lydforstyrrelsen ved å kjøpe et galvanisk skille for audio-kabel? Men vil PC i ujordet stikkontakt kunne skade mine PC komponenter? Finnes det PSU som er optimalisert for ujordet stikkontakter?
3:
Kan det være en annen feil på PC-en som lager denne lyden? Feil ved PSU eller dårlig skjermet lyd på hovedkort?
4:
Andre forslag?

Mvh,
Stian