View Single Post
Russland har en GDP på omkring 2 trillioner dollar.
Landet har like under 150 millioner innbyggere.

Ukraina sin GDP ligger på omkring 200 milliarder dollar.
Ekskluderer man Krim-halvøya har Ukraina rundt 40 millioner innbyggere.

Russland > Ukraina, case closed. Ingen tvil om hvem som vinner denne krigen eller hva?
Russland er er overlegne i antall og ressurser.

Nei vent.

EU sin GDP ligger på 16 tusen milliarder dollar, og det er uten Norge, Storbritannia, landene i Balkan etc.
Ekskluderer man landene nevnt over har EU en GDP på åtte ganger så mye som det Russland har.

Det er også essensielt å nevne kulturen for korrupsjon i Russland versus mange av landene som er medlemmer av EU.
Russland er langt, langt mer korrupt, noe som har vist seg å, mildt sagt, stikke kjepper i hjulene deres når det kommer til krigen de (hvem "de" er, er er godt spørsmål, men i hvert fall Putin) velger å føre mot Ukraina.

Og så har vi USA.
Et land med alle mulige slags problemer.
Men er det én ting USA ikke har et problem med er det sin militære makt.
USA er en nasjon som har vært i konstante kriger rundt omkring på kloden, og er det én ting som aldri har feilet er det USA sin vilje til å krige, bedrive proxy-kriger og generelt sørge for at dets "military industrial complex" alltid ligger foran alle andre, milevis.
Det såkalte "MIC" mangler aldri. På bekostning av andre ting som helsevesen, utdanning og generell velferd.

---

Se på videoen av USA sine luftbårne operasjoner det første døgnet av Desert Storm. Det er utrolig. Jeg føler ærefrykt.

https://m.youtube.com/watch?v=zxRgfBXn6Mg

Igjen, USA kan krig.

Et par av de øverste kommentarene på videoen:

"I think Russia’s logistics foulup in Ukraine underscores how impressive this operation was, from a strategic standpoint."

"An absolute masterpiece of a military operation. Gaining air superiority not in days but in hours is seriously impressive. Fantastic video"

Og bare for moro skyld:

"ACTUAL SUPERPOWER DOING SUPERPOWER THINGS 30 YEARS AGO LMAO (close your eyes if you're Russian)

USA sin GDP ligger på lugne 25 trillioner dollar, eller tjuefem tusen milliarder dollar. Minst 10 ganger så mye som Russland.

EU og USA kommer ikke under noen omstendigheter slik de ser ut nå til å la Russland vinne en krig i Europa.
Det skjer bare ikke, med mindre noe helt ekstraordinært, og uten sidestykke sett tidligere i historien, skjer.

Dette er en krig Russland er dømt til å tape. Jeg vil gå så langt som å si at Russland sin invasjon av Ukraina (med medier sin dekking av krigen og muligens en dæsj vestlig propaganda) har radikalisert menn av alle aldre over hele verden, men spesielt i Europa og USA til å gi sin fulle støtte til Ukraina.
Og by extension det amerikanske MIC slik at Raytheon, Lockheed-Martin og de andre store selskapene som tjener på krig ved å produsere våpen kan gjøre det som trengs for å knuse Russland i Ukraina.
I Norge har vi Kongsberg Gruppen som produserer våpensystemer som har blitt og vil brukes ytterligere i denne forferdelige krigen.

https://www.regjeringen.no/en/aktuel...ina/id2917760/

Her har du regjeringen.no som lister opp noe dødelig stæsj de har sendt til Ukraina spesifikt for å drepe russere.

https://e24.no/boers-og-finans/i/xgm...alg-paa-15-mrd

Men når fienden invaderer, hva kan man gjøre? Jo, yte motstand. Jeg har enormt med respekt for Ukraina sitt folk. De har utvist et mot jeg ikke foreløpig har vært vitne til i mitt voksne liv.

Og etter russisk nederlag? Vi får se. I verste fall blir det verdens nederlag, dersom noen får for seg å trykke på en morsom knapp.

Jeg tror USA, EU og vesten generelt ser dette som sin sjanse til å jekke Russland noe så jævlig ned, slik at de ikke lenger regnes som en "superpower" av en nasjon.

Dette er Putins største tabbe, han er jævlig langt ute å sykle, og han vil for alltid bli husket som mannen som dro med seg landet sitt i sitt fall.

Det er ikke sikkert Ukraina vinner. Det er allerede flere titalls, kanskje hundre tusen russiske og ukrainske unge menn som har tapt absolutt alt. Sine liv. Det kan godt hende verden taper og verden går opp i radioaktive flammer, støv og eksplosjoner.
Men at Russland vinner? Ikke sjans. I så fall skal de ha et helt utrolig svært ess i ermet.

Et relativt samlet Europa & USA har et åpenbart ønske om å ydmyke Russland i denne krigen, og vet du hva? Det fortjener de.

Ja, jeg innser at jeg er suksessfullt radikalisert når det kommer til denne problemstillingen.

---

Jeg velger også å dele en kanal på YouTube ved navn Perun, som har timeslange videoer av detaljerte analyser som går i dybden på de forskjellige faktorene i krigen. Ekstremt lærerikt.

Og han backer det opp med kilder.


https://youtube.com/channel/UCC3ehuUksTyQ7bbjGntmx3Q

Her er en video på godt over en time om Russland sin mobilisering, hva det vil ha å si for krigen, om Russland faktisk er i stand til å gjennomføre en så stor mobilisering etc.

Igjen, jeg anbefaler på det sterkeste å sjekke ut!

---
Sist endret av krystallkongen; 30. oktober 2022 kl. 06:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.