View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja jeg er helt enig i at man kan føle seg høy uten å innta rusmidler, men jeg mener at det ikke er rus selvom det føles som det
Vis hele sitatet...
Javel? Jeg tenker det er noen ex rusbrukere som vil være uenig med deg her. Jeg kjenner til et par ekstremsportutøvere som dro sin ruskarriere drøyt langt. Så langt at de fleste hadde gitt de opp. Fallskjerm eller BASE er det som gjør at de fortsatt er nyktre. Da de startet, først med fallskjerm så hadde de hatt flere forsøk på å kutte, og de sprakk gjentatte ganger. Nå sier de base hoppingen gir dem alt de trenger av rusfølelse og at rusen de opplever er sterkere enn heroin og cola kombo.

Jeg har verken hoppet base eller kjørt komborus eller stått med den ene foten i graven grunnet rus så jeg har ingen personlige forutsetninger til å vite om det bildet de tegner er korrekt. Men de virker oppriktig og de har kuttet knark.

Og hva som gir slikt endofrin rush og høy følelse vil sikkert variere fra person til person. En som aldri har taklet å snakke høyt i klassen vil kanskje oppleve en like stort rush og føle seg akkurat like høy etter å ha stått på scenen og snakket eller sunget foran en fullsatt sal som de som hopper base. For har de ikke taklet slikt før, så må det vel bli et hav av følelser, stress, uro og slikt som koker i kropp og hodet i forkant, og som går fra stress, angst og redsel til mestring og boom der sitter lykkefølelsen, rusfølelsen også er det å stå på scenen en kilde til go'følelsen.

Det er uansett kjekt å se at folk har så forskjellige ting som gir dem rusfølelse. Så en nevnte forelskelse. Den forelskelsen må ha vært intens når det føles som rus. Selv blir jeg bare klønete og rar når jeg er forelsket. Mister ting i gulvet, glemmer hva jeg skulle si, snubler i ordene og blir flau. For meg er forelskelsen bra først når den er uttrykt fysisk og er gjensidig. I innledende fase er det bare kaos. Men så forskjellig er altså folk. Der jeg opplever forelskelsen som krevende opplever andre at forelskelsen gir dem rusfølelse.

Hvorfor folk har så forskjellige oppfattelse av dette er for meg mer spennende enn å vurdere om det er en rusfølelse de kjenner på eller ikke. Og det er kanskje heller ikke noe poeng å henge seg opp i akkurat det uansett. For alt slikt blir vel bare anekdoter og subjektive opplevelser og vanskelig å kvantifisere.
Sist endret av _abc_; 28. februar 2021 kl. 09:01.