View Single Post
En katt husker ikke flere år tilbake, på den måten. Du er en fremmed person i dens øyne.

HER VIL JEG FORKLARE LITT OM KATTER,
OG DET Å BLI VENN MED ET SKY EKSEMPLAR AV ARTEN


Lær deg hvordan en katt tenker og fungerer.
Les bøker, se dokumentarer, eller bare observer katten din og prøv å forstå den, på dens eget nivå. Utgangspunktet jeg bruker er at en katt gjør ALDRI noe galt. Gjør den noe jeg ikke liker er det min egen feil. Da er det en mangel i mitt kattehold som fører til uønsket oppførsel. Å bli sint på en katt og å handle ut i fra slike følelser er verre enn meningsløst. Det gjør problemet bare verre.
Prøv å sette deg i dens sko.
Selvsagt vil en nervøs og redd katt pisse rundt. Det er jo sånn den hevder seg og gjør seg trygg. Spesielt vil den markere på steder med duft fra før, så du kan prise deg lykkelig over at den ikke gikk inn på soverommet ditt.
Jo mer selvtillit, trygghet og ro katten føler, jo mindre trenger den å markere i kjerneterritoriet (det området der katten sover og hviler, i praksis er dette inne i huset). Istedet vil den konsentrere seg om å etablere seg et perifert territorie (området ute, der katten patruljerer og jakter (for en hunnkatt, kanskje 2 - 3 mål rundt huset, hankatter oftest en god del større).

Ha den på badet til å begynne med, rundt en uke eller to (med en ren og fin kattedo, og mat og rent vann, såklart. Den tiden kan du også bruke på å starte vennskapet med din nye firbente sambo.

Hvis du virkelig vil bli venn med en katt er det nødvendig å ta tiden til hjelp. Det kommer til å ta mange dager, kanskje uker i ditt tilfelle, siden dere fikk en så dårlig start, før katten er noenlunde trygg på deg. Lær deg om katters kroppsspråk, hvis du ikke er trygg på det fra før.
Her har jeg prøvd å sette sammen en liten hurtigguide til det mest grunnleggende:

Alt er i øynene.
De viser grunnleggende følelser akkurat som mennesker (sint, redd, på vakt, avslappet, osv, osv. Man får stadig mer forståelse med tiden). Men pass på å ikke stirre før dere er gode venner.
Halen.
Pisker halen fra side til side er det en advarsel. Videre kan man merke at musklene spenner og blikket blir stirrende som på en ørn. Da er katten få sekunder unna å slå eller bite. Ligner veldig på et menneske som holder på å eksplodere i iskaldt raseri.
Står halen rett opp er den kosete eller tror den skal få noe godt (som når man går ut på kjøkkenet).
ørene.
Rett opp: OJ! Hva var det? ofte vridende rundt for å lokalisere.
Bakoverpekende eller sidelengs: Irritert. Ligg unna!
Helt flatt mot hodet: Redd. Som oftest sammen med flat hale og liggende med bena under kroppen. Tilnærmes langsomt og med stor ro og tydelighet.


Å Bli Venn Med En Katt.

Bruk godbiter, og la katten se at de kommer fra din hånd, og prøv å kose forsiktig, bare det katten tillater, så vil den ganske fort assosiere deg med mer positive ting (Dreamies og Whiskas AntiHairball har vært mine katters favoritter (HUSK: max 10 om dagen, ellers kan det bli dårlig mage)).

Gå ned på kattens nivå, å ligge på magen er fint, så nærme som mulig. Snakk rolig og vennlig til den. Katter forstår tonefall.
Vis den godbiten du har i hånden. Er den for redd til å bry seg, kast den rett foran nesa på den. Sniffer den etter den og er oppmerksom, legg den fra deg sånn at den må bevege seg mot deg. La den spise i fred til å begynne med.
Etter en tid kan du prøve å kose litt på den. Kan ikke si når, ei heller hvor lenge. Det er opp til katten å bestemme.
Siden det er en seniorkatt vi snakker om, kanskje den aldri blir direkte kjælen.
Men uansett: Snakk alltid med rolig og myk stemme, ikke se direkte i øynene til å begynne med. Ingen brå bevegelser. Ingen høye lyder. Bare avslappet, rolig og mykt.
Følg med på hva katten forteller deg. Trekk deg litt tilbake hvis den blir sint og freser. Får den stive kalde øyne som en ørn, piskende hale eller begge deler er det best med noen timer pause.
Det viktigste er å ha tålmodighet, å la katten få tid til å bli vant med deg og huset.


Oj.
Ble litt revet med, gitt...
Sist endret av Splooge999; 30. mai 2017 kl. 02:07.