View Single Post
Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Så lenge man viser hensin til hekking og dyr i brunst osv gjør man ikke større skade en at snøen blir ødelagt, og det lever jeg fint med
Vis hele sitatet...

Og hvordan vet du at du unngår å skremme eller skape frykt hos dyr? Du kan ikke rett og slett ikke vite dette, er derfor motorisert ferdsel i nasjonalparker er forbudt. Fordi ingen kjenner omfanget av bruk av snøscooter i slike områder.

Lyden og bråket fra en snøscooter kan jo skremme og skade dyr lenge før du er istand til å se eller oppdage at det er dyr i nærheten. Tenk både på dyrs hørsel kontra vår og hvordan bråket fra et kjøretøy vil stå frem som unikt i lydbildet i en nasjonalpark.

Slik jeg ser det er det ingen formildende grunner til slik hensynsløs egoistisk oppførsel som du utviser i nasjonalparker. Du vet heller ikke skadeomfanget av slik oppførsel og du ser ut til å ha et naivt forhold til realiteten der du tror at "bare du tar hensyn" så kan ikke din motoriserte ferdsel i nasjonalparken(e) påvirke dyrs velferd eller adferd.

Sitat av norskesvensken Vis innlegg
Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med snøscooter kjøring og ville dyr, men dyr blir ofte mer skremt av en skigåer en en snøscooter kjører.
Vis hele sitatet...

Dette er jo bare løse påstander du trekker frem for å forsøke å rettferdiggjøre dine handlinger på snøscooter i en beskyttet nasjonalpark.

Hva vet du om hvordan dyr reagerer på lyden fra en snøscooter? Og kanskje spesielt inne i en nasjonalpark hvor det egentlig aldri er lyder fra slike kjøretøy?

Tror du glemmer at lyden fra en snøscooter er så forstyrrende og gjennomtrengende og den bærer så langt at du vil påvirke dyr og deres adferd og velferd langt unna det området du har oversikt over. Det betyr at du kan skremme og skade dyr som du ikke engang viste om fordi du ikke så dem da der var ute av syne for deg men ikke ikke ute av hørsel/støy sone fra snøscooteren.
Sist endret av frtoretang; 27. mars 2016 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.