View Single Post
Ridder av 1. klasse
719
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Min påstand er at vi alle begrenser oss, bl.a fordi vi ikke har lyst til å bli oppfattet som kriminelle/ dårlige personer av samfunnet/ folk rundt oss.
MEN jeg tror også at de fleste av oss ville ha beholdt pengene og aldri levert de til politiet/ hittegodskontoret, om vi tilfeldigvis fant en bag full av kontanter gjenglemt på offentlig sted/ liggende i skauen...og vi følte oss sikre på at ingen kunne vite at det var vi som stakk av med disse hundretusene/ millionene... ;-)
Vis hele sitatet...
TS er definitivt inne på noe her! Akkurat dette med at vi begrenser oss, fordi vi ikke har lyst til å bli oppfattet som kriminelle/ dårlige personer av samfunnet/ folk rundt oss.

Tror nok at samfunnet har en stor betydning for hvor langt vi er villige til å gå når det gjelder kriminalitet. Vi har det tross alt rimelig bra her i Norge, men hvis ting hadde snudd og det f.eks ble mangel på mat (altså sult), er jeg ganske overbevist over at mange hadde hvert villig til å begå kriminalitet for å skaffe seg mat.

Selv tror jeg at dersom noen som står meg nært, hadde blitt utsatt for voldtekt eller misbruk, så er jeg ikke sikker på om jeg hadde klart å besinne meg, dersom jeg møtte på gjerningsmannen på gaten. Spesielt ikke dersom politiet ikke hadde klart å gjøre jobben sin og gjerningsmannen hadde gått fri.