View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Akkurat det er litt interessant.

Folk ser på fart som relativt uskuldig - men like fullt er det fullstendig åpenbart at det er kvardagskriminaliteten som har størst skadepotensiale. Ein frontkollisjon i 95 overlever du stortsett ikkje. Ein i 70 har du gode sjanser for å overleve.

Tilsvarande er sideterreng, kryss og mykje anna tilpassa fartsgrensene i mange tilfeller, noko som og aukar risikoen ved utforkøyringsulukker uproporsjonalt.

Estimat tilseier at 25%, eller 60 liv i året kunne vore spart om folk hadde helde fartsgrensene. Eg kan ikkje komme på tilsvarande vanleg kriminalitet som har så direkte og åpenbare konsekvensar - og som er så sosialt akseptert.

(Eg meiner på ingen måte å påstå at eg ikkje køyrer for fort sjølv, så ver så snill å ikkje komme med kritikk av at eg set meg på ein høg hest. Det gjer eg ikkje. Eg peikar berre på eit, i mine auge, interessant poeng)
Vis hele sitatet...
Tja, estimatet tar vel gjerne utgangspunkt i at alle fartssyndere yter samme bidrag til ulykkeforekomsten, noe som ikke representerer realitetene på noen god måte. Selv hvis det er justert for grad av overtredelse.

Det er særlig noen individer som utmerker seg negativt hva risikabel kjøring gjelder, og enda disse også kjører for fort så gjør det ikke familiefaren med 30 skadefrie år bak seg og 100km/t nedover motorveien noe mer farlig for sine omgivelser.

En annen ting er jo omfanget. Hvis du tenker på hvor mange timer det kjøres for fort totalt sett i landet i løpet av et år så er dette jo snakk om usannsynlig små sjanser som tas, men grunnet kvantitet så får det summert sett omfattende følger.

Er nok veldig mange sjanser en i gjennomsnitt tar i løpet av en dag som er farligere enn å kjøre litt for fort, men fordi skalaen er en helt annen vil aldri eksempelvis uforsvarlig atferd på en anleggsplass resultere i tall av samme størrelsesorden.
Sist endret av Tøffetom; 26. mars 2016 kl. 20:17.