View Single Post
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvordan vet du, at du tjener mere på kriminaliteten enn det offeret taper?
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt an på saken, men dersom det ikke er fysiske tall å regne til vil jeg bruke hodet og avgjøre. Dette gjelder hovedsaklig generelle følelsesmessige reaksjoner. Se for deg at du er på vei hjem, du har ikke penger til smør på brødskiva engang, men du overlever jo helt fint. Foran deg går det en person, og denne personen mister en 500 lapp fra baklomma. Her er to forskjellige situasjoner; Ene situasjonen går det en du vet har lite penger, alenemor med 2 unger og det er juletider. Her ville jeg plukket opp lappen og gitt den til dens eier. Den andre situasjoner går ''pappagutt, og nestleder i hans firma'' til sin nye Ferrari Enzo. Her ville jeg tatt 500 lappen selv.

Ellers har jeg gjort mer U-etiske forbrytelser, som småsalg av morsomme saker, selv til mennesker som sliter psykisk. Dette angret jeg på i ettertid, men fikk noe blod på tann da lappene hjalp meg veldig i en trang økonomisk situasjon. Jeg har også en noe mer uskyldig vane av å ''naske'' småting i fylla. Ingenting jeg ville giddet i edru tilstand, men når jeg er full får jeg ''Yeah, fuck it!'' modusen min på. Kjempeteit, egentlig. Blir for det meste blandevann fra bensinstasjoner osv. Dersom noen stjeler drikken min på fest har jeg en tendens til å stjele drikken til noen andre.

På veien kjører jeg vel av og til over fartsgrensen som de fleste andre.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Akkurat det er litt interessant.

Folk ser på fart som relativt uskuldig - men like fullt er det fullstendig åpenbart at det er kvardagskriminaliteten som har størst skadepotensiale. Ein frontkollisjon i 95 overlever du stortsett ikkje. Ein i 70 har du gode sjanser for å overleve.

Tilsvarande er sideterreng, kryss og mykje anna tilpassa fartsgrensene i mange tilfeller, noko som og aukar risikoen ved utforkøyringsulukker uproporsjonalt.

Estimat tilseier at 25%, eller 60 liv i året kunne vore spart om folk hadde helde fartsgrensene. Eg kan ikkje komme på tilsvarande vanleg kriminalitet som har så direkte og åpenbare konsekvensar - og som er så sosialt akseptert.

(Eg meiner på ingen måte å påstå at eg ikkje køyrer for fort sjølv, så ver så snill å ikkje komme med kritikk av at eg set meg på ein høg hest. Det gjer eg ikkje. Eg peikar berre på eit, i mine auge, interessant poeng)
Vis hele sitatet...
Har vel heller noe med saken å gjøre at sjansen for at akkurat du er ansvarlig for noe alvorlig er relativt rimelig liten, og da er det liksom litt sosialt akseptert. Men når alle gjør det blir det jo raskt noe mer brutale tall i en helhet.
Sist endret av Relevant; 26. mars 2016 kl. 19:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.