View Single Post
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg kan nevne noen for han.

- Integrering, innvandrere til Norge tilpasser seg den norske kulturen og tar til seg verdier og normer som majoriteten i Norge har. Hvordan vet jeg dette? Mine foreldre innvandret til Norge på 70-tallet fra Pakistan.

Nå som 2. og 3. generasjon av norsk-pakistanere har blitt voksne så kan vi se et viss mønster.

Norsk-pakistanere er godt integrert i det norske samfunnet. De er høyt representert i arbeidslivet og i akademiske utdanninger. De er del av samfunnet og vi kan trygt si at integreringen er vellykket.

Andre store innvandrer grupper i Norge som jeg vil definere som godt integrert er: Indere, Tyrkere, Vietnamesere.

Grupper i Norge som fremdeles ikke er helt integrert enda, etter min mening: Afghanere, Kurdere/Irakere/Iranere, Somaliere, Albanere.

Som alt annet, handler det om kun tid. Ta det helt med ro...
Vis hele sitatet...
Det er bare en andel av norskpakistanere som er velintegrerte, som oftest de som kom fra de store byene og allerede hadde god utdanning. Det var ikke norsk politikk som gjorde dem integrerte. De var det i utgangspunktet. Veldig mange av de med bakgrunn fra landsbygda er bare blitt mer marginalt mer integrerte om det i det hele tatt, noe en bl.a kan se ved at søskenbarnekteskap fortsatt er utbredt.