Tråd: LED-tråden.
View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av sualc
1: 12VDC
Jeg lager et bryter/sikringspanel til en båt. Alle forbrukskurser har 1 stk bryter og 1 stk sikring (div A, maks 10). Totalt regner jeg med å føre 40A kontinuerlig til forbrukskursene (peak på 100A). Jeg vil måle Ampere på samlet retur fra forbruk med et Amperemeter, og få en LED til å indikere at Ampermeteret får strøm/at bryteren er på. Jeg bruker SPST-brytere.
Vis hele sitatet...
Du må ha et amperemeter som takler stor nok strøm. Det får du antakeleg på bil/båt-rekvisita-forretninger.

For å indikere at amperemeter får straum, må du finne ut resistansen i amperemeteret, og finne ut spenningsfallet over dette. Er du heldig, gir det omtrent rett spenning ut... Sidan det er likespenning kan du nytte U=RI
Sitat av sualc
b) hvordan dobbeltsikrer jeg meg mot at Ampermeterets evt. defekt kutter strømmen? (vil ampermeteret gi rett måling hvis jeg legger en paralell ledningsstump fra før + på ampermeteret til etter -?)
Vis hele sitatet...
Nei. Et amperemeter må stå i serie med belastninga, og du må gå utifra at det ikkje blir defekt. Det finst amperemeter som måler magnetfeltet rundt kabelen og beregner strømmen på grunnlag av dette. Eg har imidlertid ikkje sett slike for fast innmontering...
Sitat av sualc

2: 220VAC
Jeg vil indikere 220VAC vha LED. Er dette mulig eller sparer jeg meg mye hodebry ved å bruke en vanlig glødepre?
Vis hele sitatet...
Diode + resistor + LED funker fint . Kopl alt i serie