Tråd: LED-tråden.
View Single Post
Hei alle! Jeg er fullstendig ufaglært og mot normalt dum når de kommer til strøm generelt. Det er antagelig derfor jeg er bittelitt forvirret mht 12vdc kretser, led-indikatorer og mange ampere. Jeg har to konkrete utfordringer...

1: 12VDC
Jeg lager et bryter/sikringspanel til en båt. Alle forbrukskurser har 1 stk bryter og 1 stk sikring (div A, maks 10). Totalt regner jeg med å føre 40A kontinuerlig til forbrukskursene (peak på 100A). Jeg vil måle Ampere på samlet retur fra forbruk med et Amperemeter, og få en LED til å indikere at Ampermeteret får strøm/at bryteren er på. Jeg bruker SPST-brytere.

a) hvordan kobler jeg LEDen etter / på Ampermeteret / bryteren? (Kan vel ikke la all strøm gå innom LED liksom...)

b) hvordan dobbeltsikrer jeg meg mot at Ampermeterets evt. defekt kutter strømmen? (vil ampermeteret gi rett måling hvis jeg legger en paralell ledningsstump fra før + på ampermeteret til etter -?)

c) Jeg åpnet en LED-indikatorboks som satt på en startkabel for å se hva slags motstand som ble brukt på kurser som leverer 3-400A. Motstanden er stor som et kronestykke og forseglet i blå plast. Utenpå står det: "180KD20" og "E45" (merke: "vde"). Den veier "ingenting". Hva er dette for magisk innretning?

2: 220VAC
Jeg vil indikere 220VAC vha LED. Er dette mulig eller sparer jeg meg mye hodebry ved å bruke en vanlig glødepre?

Tusen hjertelig takk for alle svar og irettesettelser (særlig de som lar meg slippe å brenne opp ting eller hindrer 220vac i tommelen...)

Claus
Sist endret av sualc; 29. januar 2007 kl. 11:41.