View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av bronsky Vis innlegg
Auto-strains gir en begredelig yield - gjorde i alle fall det da jeg testet for mange år siden. Ikke verdt bryet imho.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg lest litt og jeg kan ikke helt se at dette stemmer.
Etter hva jeg har lest så stemte nok dette for 10-15 år siden.
Noe annet å tenke på er om du sammenligner en såkalt photoperiod med en auto uten å ta høyde for at det tar 1-2 mnd lenger å dyrke en photoperiod strain. Om du får 40% mindre yield men bruker 30% mindre tid så går det vel opp i opp ganske greit?

I tillegg kan du ha en kontinuerlig høsting i samme skap/rom siden du ikke behøver å justere lysene til 12/12.

Men det blir spennende å se, mye av informasjonen som er tilgjengelig er fra forum o.l så noe tar jeg med en klype salt.
Man ser ofte at enkelte får både 2 og 3 gram pr watt med LED, men det er sjeldent noe form for bevis for påstandene.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det virker som om beskjeden min ikke kom klart frem: De LED stripene vil ikke bidra noe som helst til vekst, de er med andre ord totalt bortkastet.
LED pærene du nevner kan jeg ikke si mye om, men jeg vil påstå at siden de har UV LED så er de ikke egnet for plantevekst: UV lys skader planteceller, sakte med sikkert så tar du livet av plantene dine.

Jeg kom over noe jeg tror kan være lampene du tenker på, er det disse?
Jeg blir særdeles skeptisk for jeg tør nesten påstå at dette er en lampe der de bare har pakket inn forskjellige LEDs for å dekke så mye av spekteret (helt fra ned i IR og opp til UV). Det oser kinaprodukt med buzz-words som folk med peiling hadde styrt unna for lengst.

Om plantene dine i det hele tatt vokser i lyset du tenker å bruke så vil de ikke få noe særlig ferdig produkt av de, jeg vil påstå at du taper penger på prosjektet i det hele ettersom du må kjøpe ordentlige lamper.
Vis hele sitatet...
Ang UV og IR så står det mye forskjellig på nettet, men mest av alt poengteres det at man ikke vet hva UV stråler bidrar med under vekst.
Men en HPS lampe vil feks stråle ut mye IR så det kan ikke være såååå farlig.
Og når jeg ikke får varme fra HPSen med LED oppsettet så hjelper hver lille stråle med IR.

At lysene (led stripene) ikke ville være nok var jeg inneforstått med, men jeg har kommet til et kompromiss og har kjøpt inn 5 stk COB LEDs på 50w.

1stk Rød
1stk Blå
2stk Såkalte "Full spektrum"
1stk 3500k

Usikker på bølgelengdene sånn på sparket men Full spektrum COBene går i følge databladet ned til 380nm.

Sitat av alboo Vis innlegg
Ikke bruk alu folie det reflekterer ikke lyset bra nokk. Mye om det på youtube.
Vis hele sitatet...
Og hva er "bra nok" i dette tilfellet? Med tanke på hvor mye lysintensiteten synker bare noen cm ned fra lampene så er det nok begrenset hvor mye effekt refleksjonene egentlig har i det hele tatt.
Hovedgrunnen til at jeg brukte folie er egentlig bare for å tette boksen (bruker frysefolie med plast på baksiden).

Sitat av Mrsprettball Vis innlegg
Her er fra en jeg grodde frem for en 6-7 år siden, den ble faen i helvetes satan så god.
http://s889.photobucket.com/user/kristo866/story

mener strainen var hawaian snow

Du har et eventyr foran deg, digg følelse når man kan høste inn etter den lange ventetiden
Vis hele sitatet...
Fantastisk resultat!